PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Gaba_flumm skrev:Nej dom heter inte glt för glt:n är bara me mek insprut och lite moddad topp och den motorn ligger på 130hk ca.... men jag tycker du ska satsa på en b20 istället för de e manligare....
740 GLT har 16V motor, elektronisk insprutning. GLE däremot hade K-jetronik (mekanisk insprutning), dock finns dom med simpel B230F också från 87. Du tänker på 240 GLT.

Om du vill kunna besiktiga är det bara att glömma B230ET och FT då dom har för högt vrid.

Själv skulle jag nog välja det enklast möjliga om man vill ha lite mer o köra med, en B23E, mekanisk insprutning så det är lite eldragning.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Frownlayer skrev:skulle jag säga något så släng i en b20 och bygg på den. de håller iaf för 200 sughäst. och det e mycket manligare än en b230 med turbo. bottnen försvinner på en b230 när du turbokontventerar. använd b20 och ingen turbo. där finner du hästar i botten.

jag har kört om en 940 med 300 häst, med en 142 med b20 på 200. han hade inte den blekaste de första 500 meterna.
kan bara hålla med. tokballt o piska nyare bilar me äldre grejjer som man pillat en del på :-)-)
Amarace skrev:740 GLT har 16V motor, elektronisk insprutning. GLE däremot hade K-jetronik (mekanisk insprutning), dock finns dom med simpel B230F också från 87. Du tänker på 240 GLT.

Om du vill kunna besiktiga är det bara att glömma B230ET och FT då dom har för högt vrid.

Själv skulle jag nog välja det enklast möjliga om man vill ha lite mer o köra med, en B23E, mekanisk insprutning så det är lite eldragning.
+ att b23e piskar f-, a- och k-motorn
av aliwin
oke men om jag slänger i en b20 då och bygger turbo på den. om ja gör de så hade ja tänkt denna setupen:
dubbla su som är trycktätade
k-kam eller nån annan kam
portad topp och större förbränninsrum så ja kan höja laddtrycket
en turbo från en saab 9000
en stor intercooler
lättat svänghjul!

ska ladda ungefär 0.8-1 bar. hur många hk skulle ja kunna få ur de? 220hk?
Användarvisningsbild
av camaro69
Stalltips:

Byt bil.
av Frownlayer
håller med alwin... behåll bilen...
du kommer att få ut ca 170-180 hk med det som du valt på din lista...
det lättade svänghjulet har med nm att göra... inte så mkt hk...
satsa på d-kam. om du vill ha lägre kammar... en marin-kam är bra om du vill ha på en turbo. för då får du bra drag och bra topp...
om du väljer den nyare b20 motorn som är -74 så stoppar du i ett par b21et kolvar. men se då upp med att du måste förstora toppen vid turbokonv.
jag skulle starkt rekomendera en weber 36/36 dcd. de är från början trycktätade, det e inte su. kolla med kg vilken bestyckning du ska ha. ta hellre för små än för stora munstycken.
byt till en högflödespump. utan den så har du för lågt oljetryck till turbon. lägg gärna en bricka i reduceringsventilen så du får ca 4-5 bar.

det går att klämma ut ca 350 hk ur ett b20 block. kanske mer men då kostar det minst en nolla till.
av aliwin
okej men om ja bygger sugtrim och har denna setupen:
kg topp steg 4
dubbla su förgasare
nån kam som är bra till toppen (ge förslag)
lättat svänghjul
extraktorgrenrör
elektrisk bränslepump
eventuellt borrat block med smidda kolvar i.
kan de ge 180hk eller något?
av Frownlayer
kg topp steg 4
2x45 weber förgasare
s eller kg6 kam.
lättat svänghjul 3.5 kg.
extraktorgrenrör typ 2
bränslepump räcker och blir över.
stroka upp och sätt i b21et kolvar

glöm inte att titta på annan koppling... sinter 6 puck rekomenderas om du e fotvan:) annars så tar du 4-puck. säg till att anpassa svänghjulet vid lättning ty dessa är grövre än orginal.
ca 200 hk
av aliwin
okej men blev väldigt sugen på att sugtrimma med en weber 45 eller dubbla weber 40 eller delorto 40or men svårt att hitta inte allt för dyrt. Men en steg 4 topp funkar bra till k-kamen då?
Användarvisningsbild
av camaro69
Om du vill snåla in fordonsskatten m m, så lär inte ekvationen gå ihop gå ihop med dubbla Webrar och annat.
Räkna med en soppaförbrukning närmare 2 liter/milen såvida man inte fiskör. Det lär man knappast göra med dubbla Webrar.
Sugljudet är underbart ........ :wink:

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]