PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Ljusblå142
#868303
När jag hämtade min 142.a från vinterförvaringen några mil bort häromdagen rullade den till synes fint den första biten, men efter ett par mil på bla motorväg, började det osa bränt och bromsarna började ta ojämnt och tog allt sämre. Jag tog mig dock hem och stannade till slut i ett moln av rök utanför garaget, nästan helt utan bromsar. Höger framhjul var insvept i blå rök och stekhett, vänster framhjul var ganska varmt. Bakhjulen var kalla och fina.
Jag plockade isär frambromsarna och konstaterade att beläggen är ungefär halvslitna och skivorna ser trots värmen som varit, alldeles utmärkta ut. Alla kolvarna rör sig lätt och fint fram och tillbaka, men bara på det sättet att när jag trycker in en kolv i oket, rör den motsatta kolven sig utåt lika mycket. Om jag stoppar i det ena belägget eller en träkloss som spärr och försöker att pressa tillbaks de andra två kolvarna, går det endast med stor möda att göra det på de nedre kolvarna, medan de övre inte går att rubba, hur jag än tar i. Eftersom kolvarna rör sig lätt fram och tillbaka uppfattar jag att oken är OK, men jag kan förstås ha fel i det.
Jag tänkte mig sedan att det kanske kunde vara något stopp i huvudcylindern, så jag skruvade loss bromsrören från huvudcylindern och när jag då trycker på bromspedalen, sprutar det bromsvätska ur båda hålen där bromsrören satt. Jag prövade också att blåsa in tryckluft i huvudcylindern via hålen för bromsrören och då bubblar det i burken. Detta tolkar jag som att huvudcylindern är OK, men jag kan förstås ha fel.
Jag har också prövat att lossa bromsrören från den fördelarbox som sitter på sidan av motorrummet, men inte då heller klarar jag att rubba de övre kolvarna. Finns det någon som har en frisk idé om vad detta kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#868309
jag misstänker att det kan vara bromsslangarna 2 st vid varje framhjul som separerat i gummit invändigt och inte
släpper tillbaka bromsvätskan när du bromsat. ju längre du kör ju varmare blir det som du ju märkt o grejorna sväller mao går tyngre å tyngre.
jag skulle även kolla hjullagren om fettet kokat bort samt tätningarna där.
jag misstänker även att dina broms skivor kan ha blivigt krokiga.
beläggen bör bytas.
tätnings ringarna i oken kan ha svällt av värmen då går det med tungt eller helt stumma.
jag har aldrig lossa de rör som du gjorde för att testa.
man kan lossa luft nipplarna och se om kolvarna då går in brukar då vara slangarna.
hoppas detta kan va till nån hjälp det enda jag kan komma på just nu.

Med vänlig hälsning hasse.
av Ljusblå142
#869322
Nu har jag bytt alla 4 bromsslangarna till framhjulen. Det gick bra, men sista änden på sista slangen krånglade förstås. Den ville inte lossna från oket, förmodligen därför att sexkantsfästet på slangen var runddragen nån gång i tiden. Jag försökte först att klippa av slangen och klämma dit en ringnyckel över fästet, men det gick ändå inte. Till slut skruvade jag loss oket, satte upp det i skruvstycket och knackade med en hammare försiktigt dit en sexkantsnyckel över fästet och då fick jag loss slangen till slut. Redan när jag lossat en slang på varje hjul, märkte jag att det gick att trycka tillbaks de kolvar som först inte gick att rubba. När väl slangarna var bytta, huvudcylindern var på plats igen liksom de nya beläggen på sina platser i oken och bromsarna luftade, kunde jag konstarera att det gick bra att bromsa och att hjulen snurrade runt fint efter inbromsningar. Hjullagret på höger sida verkade inte ha tagit någon skada och skivorna verkar inte heller ha blivit krokiga. Nu har jag visserligen bara tagit två korta provturer, men hittills verkar allt OK. Bromsarna tar fint och verkar inte ligga an.

Tack än en gång Hasse så mycket för tipset.

Hälsningar Ljusblå142

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]