- tor 11 apr 2013, 15:58
#745313
Mvh
Lennart
volvo142traktor skrev: jag fyllde upp till kanten och det har försvunnit lika mycket igen. vad menar du med dämparen?Om du har oljepåfyllningen i mitten på förgasaren så fyller du på olja genom att skruva av ett runt lock. På undersidan av locket sitter (ska sitta) en pinne med en "klump" på. Den klumpen är dämparen. Den gör så att kolven rör sig lungt och fint uppåt, något snabbare neråt. Det gör att motorn inte rycker och hoppar vid varje rörelse på gaspedalen. Oljenivån ska ligga c:a 2cm, kanske mer, ner i hålet, annars rinner det över när du sätter i dämpaden (locket). När du fyllt i olja, tryck kolven uppåt. Den ska gå ganska trögt, men du ska kunna trycka den ända upp. Har du för mycket olja i, tar det emot ännu mer sista biten Den olja som är för mycket trycks då ut genom ett litet ventilations hål i locket, sedan är oljenivån ok. Detta är under förutsättning att du har den äldre typen av förgasare. Zenit/Stromberg eller SU spelar ingen roll, dom fungerar på samma sätt. Har du däremot den nyare typen som sitter på 240, så fungerar den på lite annat sätt. Där kommer du inte åt dämparen utan att plocka isär förgasaren. Tänk bara på att kolven ska gå trögt upp när du drycker upp den, och att den ska gå hela vägen upp.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V