PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
#197263
motorn går bra men har ett tickande/knackande ljud,
ljudet är värst när motorn är kall sen blir det tystare.
ljudet hörs mest på tomgång o gaspådrag.
ibland glödtänder motorn när jag stänger av bilen.
jag har justrerat ventilspel o tändning.

eller är det bara ett normalt b20ljud? har förmig att min duett har samma/liknande ljud i sig.
jag har kört över 500mil med detta ljudet utan problem men nästa vecka ska jag ut på långresa och oroar mig för att få ett ras 50mil hemifrån :roll:
Användarvisningsbild
av Hasse63
#197293
Det är "normalt" att B18/20 tickar mer eller mindre och för att förklara hur man minimerar ljudet och framförallt hur man får rätt spel så ritade jag lite. Man kan slipa till vipporna själv vilket är i det närmasre gratis, jämfört vad det kostar att lämna in.
Bild
By hasse63, shot with K850i at 2008-06-06
Användarvisningsbild
av fribbe_740
#203800
det är inte normalt att b20 tickar, däremot är det rätt vanligt. :lol: Tickandet bör åtgärdas, men du behöver inte oroa dig för din semester, en del oseriösa kör på och låtsas inte om ljudet, jag har ändå aldrig hört talas om en original b20 där vipparmsbryggan rasat, nån vipparm gått av, stötstång böjt sej eller liknande pga man kört trots tickandet.
av Noise
#221198
jo ja testade förut att justrera med nedslipat bladmått men det blev ingen skillnad :(

nu misstänker jag att det kan vara kolvarna som slammrar. läste det i en bok.
motorn förbrukar ju jäkligt mycket olja men drar iof inte så mycket bensin...
Användarvisningsbild
av P1800
#221253
Om det knackar mycket, typ dieseltraktor, på lägre varv så kan det vara kamdrivningens fiberdrev som glappar. i så fall är raset nära!
av Noise
#221381
jepp om den står på tomgång så finns ett ljud som låter lite disel, fast mer åt vw caddy hållet än traktor iof. varvar man upp den kan det försvinna.
men hur kollar man det? bara att riva av transmisionskåpan eller?
av Rådlös
#221398
Har du inte provat med stetoskop? Då vet du varifrån oljudet kommer. Och du kan väl knepet med t.ex. en lång skruvmejsel eller något annat stångvektyg. T.o.m. en vanlig slang duger. Det enda du behöver tänka på att inte vara i vägen för kylfläkten och remmen.
Användarvisningsbild
av P1800
#221429
Om navet släppt från fiberdervet i kam-transmissionen så kan det vara ett jätteglapp i överföringen även om själva tandingreppet är OK, Grabben råkade ut för det felet på sin PV -64. Knacket fanns där t o m när vi drog runt motorn för hand och kom sig av att kamaxeln driver på med hjölp av ventilfjädrarna under stängning vilket gör att glappet går från det ena ytterläget till det andra med en smäll. Vi driftvarv hördes däremot inget speciellt.
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]