PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Är det något speciellt man behöver tänka på om man ska på med elfläkt på 142 -69?
Nå speciellt luftflödeshåll eller något sånt jox?
eller är det bara å sätta fast den på lämpligt vis på framsidan av kylaren?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ska du sätta den framför så ska det vara en fläkt som är gjord för det. Tar du bort originalfläkten och distansen så finns det gott om plats att sätta en bakom. Sen vill man ju på något sätt få dit en termokontakt som startar fläkten när det behövs...
av ZeoN
Sparkz skrev:Ska du sätta den framför så ska det vara en fläkt som är gjord för det. Tar du bort originalfläkten och distansen så finns det gott om plats att sätta en bakom. Sen vill man ju på något sätt få dit en termokontakt som startar fläkten när det behövs...
eller så sätter man in en manuell brytare i kupen man aktiverar vid behov " nödlösning" men det funkar :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Hasse63
Som Sparkz skrev så ska fläkten sitta där den är tänkt att sitta från fabrik. Gärna en kåpa på fläkten så all luft passerar fläktbladen , då utnytjas kyllaren i det närmaste maximalt. Givaren man använder ska också sitta på ansedd plats.

Jag har 9000 fläkt och slanggivare från en 900 på min 240 och det går garanterat lika bra på en b20.

Kopplingsschema kan läggas ut om intresse finns
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ståhl skrev:Så de går inte att köra med dubbla fläktar??
Orginalfläkten + elfläkt på andra sidan kylaren?
Det går nog om man använder sig av en fläckt som är gjord att sitta framför kylatren, men jag ser ingen nytta med det. Är det så att kylaren man har inte kyler tillräckligt så är det nog bättre att i första hand kolla upp vattenpump, termostat eller en bättre/större kylare.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Hasse63 skrev:
Ståhl skrev:Så de går inte att köra med dubbla fläktar??
Orginalfläkten + elfläkt på andra sidan kylaren?
Det går nog om man använder sig av en fläckt som är gjord att sitta framför kylatren, men jag ser ingen nytta med det. Är det så att kylaren man har inte kyler tillräckligt så är det nog bättre att i första hand kolla upp vattenpump, termostat eller en bättre/större kylare.
Okej.. Men den kyler bra nu så..Men tänkte om man ska på crusing med partybilfanskapet...så lär man ha lite mer kylning eftersom bilen mest står still.
Användarvisningsbild
av Sparkz
140´n på min bild slutade sitt liv på ett stubbrace. Dagen innan förstärke vi lite, svetsade diffen, och satte i en elfläkt. Provkörde svetsningen genom att bromsa upp den på parkeringen och drifta lite snyggt runt ett par betongsuggor. På morgonen dagen efter skulle jag lasta bilen på kärra och sen hämta upp kompisen. Var tvungen att göra en liten rundpall till bara för att... :twisted: Kall motor eller nåt, fick inte loss bakhjulen. Den svetsade bakaxeln understyrde mig rakt in i väggen i stället... :oops:
Lite snabbrikt, kollade så fläkten gick runt, verkade ok. Men när vi kom fram fastnade den ändå och kablarna brann upp. Det går ju inte att ha en fläkt som inte tål en knuff på ett stubbrace, så det blev att koppla bort den och skruva tillbaka originalvingen som jag hade med som reserv. Utan distans för att få lite plats mot kylet, bilen var lite mjuk i näsan redan innan... Trodde inte vi skulle komma långt innan den kokade, men vi gör väl ett försök.
Tävlingen var på 2 timmar med en paus i mitten. Panhardstaget gick av strax efter pausen så bakdäcken slets ut på insidan. När reservhjulen tog slut körde kompisen 4-5 varv på bara fälgarna i bak, fattar inte att det drev. Det slutade iofs driva sen, men det var för att bakre delen på kardan låg bakom bilen.
MEN tempmätaren låg stabilt på mitten hela tiden! Jag hade nog kört en omgång kylarrens tidigare, och hade färsk kylvätska i. Men originalfläkten klarar en del. Men cruising är iofs rätt påfrestande, varken fartvind eller varv på motorn. Även om det inte går så vansinnigt snabbt på stubben blir det full fart på fläkten.

Vad vill jag nu säga med allt det där? Jag vet inte, men har du problem med kylningen så se till så kylet är rent och termostaten är ok i första hand.
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]