PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej!
Jag är en lycklig ägare av en Volvo 144DL -74

Jag renoverade mina bromsok fram för att tag sedan så jag bestämmde mig för att lufta dom igår, och när jag luftade bromsarna fram upptäckte jag något väldigt festligt... nämligen att det var fullt med underredsmassa, olja, grus och jag vet inte allt på de nedra bärarmarna på bägge sidor... så jag började skrapa bort lite och upptäckte att det var massor med hål i den ena armen och den andra var kraftigt rostangripen.
och jag upptäckte också att det var rosthål i motorbalken...

Det jag tycker är konstigt är att när jag besiktade bilen i Juli förra året så sade dom inget om det. Bilen har nämligen varit avställd sadan 2000-11-27 och jag köpte bilen 2005-10-19 och besiktade den i Juli förra året som sagt bara för att se hur mycket skit det var på den men dom sade inget om detta :evil:

Jag fick 3 anmärkningar när jag besiktade nämligen följande

1. CO halt tomgång för hög 6,8 (4,5 skall det ligga på ellel lägre)
2. Färdbroms bak båda sidor anliggning
3. Bromsljus vänster ur funktion

Är det ett vanligt fenomen att motorbalken och dom undre bärarmarna rostar?
Användarvisningsbild
av lilleman
det är vanligt med rost i motorbalken men den är inte så knivig att byta men är det inte så mycket rost i balken så svetsa den det gjorde jag på min 73a som senare blev totalkvaddad :( och är det mycket rost så jaga en som även har bra länkarmar mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
grejen är den tt jag har hittat ett gäng med små håll lite här och var... men hela bilen är ju underredsbehandlad av någon tidagare ägare, så det är mycket jobb med att få bort massan för att sen se om det är mycket rost. Och där jag har tittat är det ganska mycket rost... så jag kan med största sannorlikhet säga att jag måste byta den för den är i ganska dåligt skick i övrigt.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
leta inte efter hålen på de viset, ta en slagghammare och knacka i hela underedet. när den sjunker igenom så har du hittat rost så när du har hittat all rost så kan du avgöra om det är värt att reparera. att ta bort uderedsmassan överallt måste ju va omöjligt! (nästan)
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
alltså jag knackar överallt och där jag hittar hål där skrapar jag bort all underredsmassa... tror att balken är så dålig att den kommer att behöva bytas... lika så bärarmen och dessa 2 kostar tillsammans 1250:- på skoroten och en komplett framvagn kostar 1500:- på skroten
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag hade lite rost på min framvagn. Jag fick tag på en hyfsad framvagn komplett med bromsar och allt. Tog isär den, lagade lite rost, bytte bussningar, renoverade bromsok, nya bromsrör och slangar mm. Lätta att jobba på en lös framvagn, och bilen går att använda under tiden. Sen är det ett enkelt jobb att byta framvagn, om rambenen är ok. Det brukar rosta där framvagnsbalken ligger mot.

Man kan få ett litet helvete med de stora bultarna som håller undre länkarmarna om de är fastrostade. Kladda på mycket kopparfett om du tar/får loss dem.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
nee dom är inte fast rostade så det är inget som helst problem... men där emot så är ju bilen avställd så jag får inte använda den...

Jag skaffade nya dämpare fram och har renoverat oken, skivorna är fina och klossarna lika så har även bytt bromsrören på båda sidor så jag får väl flytta över det till den nya framvagnen (om det inte är fräscht på den framvagnen)

Funderar på att byta alla bussningar i hela framvagnen men vart får man tag på sånt hyffsat billigt?
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
jag har en till liten fråga angående motorbalken...

om man skall måla på den nya med något vad skulle det i så fall vara? skall det vara hammarlack, tektyl eller lack eller något annat?
740 som krånglar

Startgas funkar bara på större läc[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

På en 97-a är där ett OBD uttag i […]

Inga konstigheter alls egentligen. IMG_0602.jpeg

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]