- sön 06 dec 2015, 11:29
#1026755
Har en 140 -73, som varit i familjens ägo sedan -77. Har rullat året runt som bruksbil de första 30 åren. Som andra bilar från denna tidsepok, har även detta exemplar krävt en hel del nya plåtdetaljer, samt även andra reparationer.
Bilen är nu ingen pärla, men är i bra bruksskick. Motorn är en B20A med enkelförgasare. Den har gått 28.500 mil, är orenoverad och går fortfarande fint.
Funderar på att plocka ur motorn och måla den, samt byta tätningar och packningar, då den läcker olja lite här och där. Har även overdrivelåda och dubbla SU förgasare liggande från en -67:a, B18. Hade tänkt att montera detta i samband med att motorn är urplockad.
Är ju alltid trevligt med lägre varvtal vid landsvägskörning, och mera ork i motorn.
Är det nån som har tips om bra kamaxel som ger mera vridmoment, utan att försämra orken på låga varvtal ?
Kul med en varvvillig motor, men prioriterar kraften vid låga varvtal, då bilen används som bruksbil på sommaren.Vill inte plåga motorn för mycket, då den ju har rullat en del. Vill inte heller helrenovera den, då den fortfarande går fint. Är ju också intressant att se hur långt den kan gå utan renovering.
Bestyckningen av förgasarna borde väl kunna funka även till en B20 ? Har nån ett diagram på vridmoment för olika kamaxlar, så man kan jämföra ?
Bilen är nu ingen pärla, men är i bra bruksskick. Motorn är en B20A med enkelförgasare. Den har gått 28.500 mil, är orenoverad och går fortfarande fint.
Funderar på att plocka ur motorn och måla den, samt byta tätningar och packningar, då den läcker olja lite här och där. Har även overdrivelåda och dubbla SU förgasare liggande från en -67:a, B18. Hade tänkt att montera detta i samband med att motorn är urplockad.
Är ju alltid trevligt med lägre varvtal vid landsvägskörning, och mera ork i motorn.
Är det nån som har tips om bra kamaxel som ger mera vridmoment, utan att försämra orken på låga varvtal ?
Kul med en varvvillig motor, men prioriterar kraften vid låga varvtal, då bilen används som bruksbil på sommaren.Vill inte plåga motorn för mycket, då den ju har rullat en del. Vill inte heller helrenovera den, då den fortfarande går fint. Är ju också intressant att se hur långt den kan gå utan renovering.
Bestyckningen av förgasarna borde väl kunna funka även till en B20 ? Har nån ett diagram på vridmoment för olika kamaxlar, så man kan jämföra ?