Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
#803117
Min 850 - 06 har ett underligt fellarm på instrumentbrädan trasig lampa blinkar till vid varje inbromsning fastän bägge bromsljusen lyser jag har bytt båda bromslamporna bak men ingen skillnad. Har någon varit med om något sådant fel???
Användarvisningsbild
av taxi
#803143
Hej, det var en väldans ny 850..? :D
Du borde ha ett tredje bromsljus, funkar det?
Jag hoppas du får bra svar, jag har samma fenomen på min. Och även vid första högerblinket trots hela blinkerslampor.
Användarvisningsbild
av taxi
#803160
Jag har ingen aning om hur den lampan övervakas, om den ens är det. Är den inte övervakad så kan vi ju glömma den tills vidare.
av umekille
#803257
Eldosan till släpvagnen skall du rengöra med elektronik/556spray.
Sen kan även en gammal lampa fast den är hel och lyser ge strömfel.
Byt lamporna också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#803269
Eldosan till släp är absolut det vanligaste felet.
F.ö. fungerar glödtrådsvakten som så att den känner av den totala spänningarna mellan ljusen. Pga. det kan glödtrådsvakten få spel om t ex ena lampan drar mer ström än den andra (t ex pga. slitage, dålig kontakt osv).
Samma sak händer om man t ex monterar en vinge med bromsljus, utan att byta glödtrådsvakten alt. kopplar ur ljuset i bakrutan. Jag körde dubbelkopplade bakljus på gamla 945an samt 6 bromsljus (2 i varje bakljus, vinge samt bakrutan), så min varningslampa lös ju konstant :lol:

F.ö. är det inget man får nedslag på hos SBP (såvida dom inte ändrat på det sen dec. -09, då jag gjorde sista bes. på 945an innan jag sålde den), då kollar dom bara i sina speglar så alla ljus fungerar som dom ska. Dessutom finns(fanns?) det ingen skriven lag på hur många bromsljus man fick ha, så länge dom var inom bilens 4 hörn.

Enda nackdelen med lysande varningslampa är ju just det att man förlorar den verkliga funktionen, men det är ju bara att ta för vana att gå ett varv runt bilen då och då.

Men nu hamnade jag lite offtopic här... Kolla släpvagnskontakten om du har dragkrok först och främst :wink:
av jeg46
#803389
Felet åtgärdat det var släpkontakten som spökade som sitter vid dragkroken :D blåste rent o sprajade 556 det blir väl krypströmmar i smutsen känslig elektronik. Ska väl byta ut den så småningom till en ny men den var nitad så att nitarna måste först borras ut . Tack för hjälpen med felsökningen ett ypperligt forum detta:D :D
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]