NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spirou
Hej!
Nybliven ägare till en V50 2008 och min första postning.
Jag märkte att mattorna på vänster sida fram och bak var dyngsura och eftersom det regnat mycket så förstod jag att det läckte in någonstans.
Jag har rivit ut mattorna och lagt dom på tork och hittat felet men...
Det läcker in genom takluckan och jag såg att det rann ner dåligt genom vänster dräneringsrör.
Jag såg oxå att vattnet följde dräneringsröret, nu på utsidan ner via vänster "framstolpe" över till dörren och slutligen in på golvet i framsätet. Och eftersom fram- och bakgolv har förbindelse så blev även bak dyngsur.
Efter att har rensat lite med med en draglina (för att dra elkabel) så blev det lite bättre. När jag häller vatten försiktigt vid dräneringshålet i takluckan så kommer det fortfarande ut vatten vid dörren. Det kommer även vatten vid hjulhuset så helt blockerat är det inte. Kan det vara en spricka i slangen eller "koppen" i taket ?
Ursäkta "romanen" ha ha.

spirou
Ok Bilden börjar klarna lite nu. Nu har jag fått dräneringsrören så rena att det sväljer det vatten som jag häller försiktigt vid dräneringsrören. Även när jag jag spolar med slang på utsidan så kan det hantera de mängder som läcker in genom tätningen (eller otätningen om man så vill). Nu har jag även parkerat så att jag har en lätt lutning framåt på bilen (brukade parkera åt andra hållet tidigare). Jag tycker dock att det läcker in lite för mycket så nu undrar jag om man kan byta packningen på takluckan själv?

m.v.h.

Spirou
Här har du en bild på hur det ser ut, det finns två slangar fram och två bak.

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... egory=7877

Jag ställer mig dock tveksam till att du skall behöva byta några tätningar. Däremot kanske du skulle behöva göra en justering av luckan, så den verkligen spänner så hårt mot karossen som den skall? I alla fall på XC60 skall man trycka på något speciellt sätt på knappen för att den skall justera in sig.

Lycka till, vattenläckage suger...
Tack för svaret MartinS. Då får jag kolla om dom bakre sväljer vatten som dom skall oxå. Jag antar att dom går ut i bakre hjulhuset.
Skall även kolla om det går att justera luckan. Ser dock inget om någon Automatisk justering, via knappen, i instruktionsboken.

spirou
Nu ger jag snart upp. Jag har tvättat listen och där listen möter plåten och nu läcker det mer än någonsin!! Häller jag en liter vatten på luckan så läcker det in så mycket att dräneringen inte kan svälja tillräckligt och det rinner över kanten på ramen och det kommer in i kupén. Inga synliga skador på listen eller plåten. Kan man justera luckan manuellt eller kan dom öka trycket via programmering? Någon som har något mer tips?

m.v.h.

spirou
Tänkte jag skulle lämna lite information om vad som hänt.
Jag tog ner innertaket så pass mycket att jag kom åt dräneringen från takluckan. Av någon anledning så har Volvo satt dit ett rör med två skarpa vinklar som gjorde att dräneringen inte svalde de mängder som läkte in. Jag tog bort dessa rör och ersatte med en slang som går direkt från taket till röret vid vindrutan. Nu fungerar dräneringen perfekt. Den läckande takluckan har blivit lite bättre efter att jag fettade in listerna med silikonfett men det skulle behövas en justering av luckan antar jag. Någon som vet hur det går till?

spirou

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]