Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hej. I morse på väg till jobbet hände något som inte hänt förut. Överväxeln hoppade ur på motorvägen en bra stund, för att sedan hoppa i och ur som en vettvilling. samma sak när jag var på hemväg och det gör att det är i princip omöjligt att köra fortare än 90 utan att varva satan.
(Det har hänt en eller två gånger att den hoppat ur i någon sekund bara innan fast det var rätt längesedan sist)

Undrar om detta beror på glapp i relät? Lampan i instrumentpanelen lyser som den ska även när växeln hoppar ur. Vilket av reläerna i boxen är det isåfall det handlar om?

Mvh Vix
Senast redigerad av 2 Vix, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:Dåligt med olja i lådan?

Mvh
Lennart
Ahh! Möjligt. Tänkte inte så långt. Får väl se över det först då :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Kan vara en kabel mellan relä och solenoiden på överväxeln som glappar. Är det dåligt med olja brukar dom bara vara jävliga och gå i men brukar sällan hoppa ur under färd (om du nu inte har toklite olja i). Det är iaf mina erfarenheter.

Relät brukar vara ett fyrkantigt, rätt så högt gult relä (rött på äldre bilar) och märkt M46 på ovansidan. Sitter längst till höger i raden med relän om jag inte missminner mig
Användarvisningsbild
av Vix
päpplet skrev:Kan vara en kabel mellan relä och solenoiden på överväxeln som glappar. Är det dåligt med olja brukar dom bara vara jävliga och gå i men brukar sällan hoppa ur under färd (om du nu inte har toklite olja i). Det är iaf mina erfarenheter.

Relät brukar vara ett fyrkantigt, rätt så högt gult relä (rött på äldre bilar) och märkt M46 på ovansidan. Sitter längst till höger i raden med relän om jag inte missminner mig
Tack päpplet. Nu vill den inte gå i alls helt plötsligt. kan rycka till ibland men det är allt. Har i alla fall lött relät nu och ska ut och se om det hjälpte.
Användarvisningsbild
av Vix
Tänkte bara meddela att relät inte gjorde någon skillnad...
Däremot var det glapp i kablarna till solenoiden precis som päpplet sa, så nu var det problemet ur världen :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev:Tänkte bara meddela att relät inte gjorde någon skillnad...
Däremot var det glapp i kablarna till solenoiden precis som päpplet sa, så nu var det problemet ur världen :D
Min erfarenhet om min OD låda är att om lampan lyser är det ok hela vägen fram till reläet. om lampan inte lyser är problemet innan reläet. Om solenoiden på växellådan "klickar" (utan det händer något) är problemet i växellådan. Det är väldigt noga att man får absolut rätt relä om man byter, annars kan det bli konstiga fel. Finns en tråd om detta.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:
Vix skrev:Tänkte bara meddela att relät inte gjorde någon skillnad...
Min erfarenhet om min OD låda är att om lampan lyser är det ok hela vägen fram till reläet. om lampan inte lyser är problemet innan reläet. Om solenoiden på växellådan "klickar" (utan det händer något) är problemet i växellådan. Det är väldigt noga att man får absolut rätt relä om man byter, annars kan det bli konstiga fel. Finns en tråd om detta.

Mvh
Lennart

Ok, tack för input. Efter att jag vickat lite på kontakterna så verkar det funka bättre än innan då 5:an hoppar i snabbare och hoppar inte ut alls, så jag är nöjd. Tidigare slutade den fungera helt, så blev nödvändigt att fixa det idag då jag behöver köra motorväg. Förmodligen en av kontakterna som hade ärg eller nåt.

Jag har inte bytt relä, utan lödat om det befintliga. Skadar ju inte :) .
Användarvisningsbild
av Vix
Såja... OD:n har funkat galant sen sist men nu är det ett nytt fel som bara dök upp över natten.
Nu varken tänds lampan eller klickar relät. Kablarna i spaken är ok och knappen är hel. Antar att jag behöver ett nytt relä nu i alla fall. Säkring 12 är hel. Eller kan man bygla på något sätt så länge i reläkontakten och hur i såna fall?
Användarvisningsbild
av Vix
Såja... OD:n har funkat galant sen sist men nu är det ett nytt fel som bara dök upp över natten.
Nu varken tänds lampan eller klickar relät. Kablarna i spaken är ok och knappen är hel. Antar att jag behöver ett nytt relä nu i alla fall. Säkring 12 är hel. Eller kan man bygla på något sätt så länge i reläkontakten och hur i såna fall?
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]