P210 skrev:De orkar utan problem med 150hk+, börja med dem och leta efter ett par Webrar under tiden.
Dellortofabriken har ju upphört med tillverkning av DHLA och DRLA serien.
Detta gör att det är svårt att få tag på vissa reservdelar.
Hade ett par dubbla SU som klarade av 170hk. En Stående Weber DCD 36/36 klarar åtminstone 180hk om du inte siktar högre och vill ha fyra portar/ dubbla 45/48:or att justera...
Hmm nu undrar jag om dessa Hkr siffror stämmer .....
Tror att man får jobba hårt för att plocka ut 170 hkr ur dubbla SU om det över huvud taget går...
Samma gäller 180 hkr ur DCD 36/36 ...
Det är riktigt svårt att få ut 170 hkr med dubbla Weber 45
Troligen för att nå 170 hkr så blir det Dubbla Weber 48...
Alltså att få ut 100 hkr / liter motorvolym ur en stötstångs Sug motor med 8 ventiler är en "Våt" dröm.
Om vi inte pratar Turbo assisterade hkr så klart..
Jag köpte en 170 hkr motor på Volvo för många år sedan den var ihop plockad av Volvo Racing ... den skulle ge 170 hkr enligt Volvo
Det var med steg 3 topp och dubbla Solex 45 (Liknande Weber 45)
Den bromsades för injustering / bestyckning av förgasare när motorn var inkörd vi nådde aldrig mer än 130-135 hkr på bakhjulen.
Med 20% drivline förluster så blev det 156- 162 hkr motor hkr,, obs utan luftfilter och med mycket bra olja i motorn..
Hela drivlinan var i mycket gott skick, och som sagt feen vet om den brombänken inte var en lite glädje bänk än då :D
Han som bestyckade förgasarna kunde sitt jobb och bilen gick som ett skålla troll efteråt... men man vågade aldrig ge sig in i diskussionen med sina polare om hur många verkliga hkr man hade i motorn utan man drog alltid till med minst 180hkr...
Obs motorn satt i en Amazon med lägre bakaxel utväxlig och man fick inte mycket nytta av hastighets mätaren i 4 ans växel, ännu mindre då man la i överväxeln om ni förstår mig rätt...
Jag tippar på runtmax 130 hkr med Weber DCD 36/36 men det är ju inte lika roligt som att säga 180 hkr