PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bombom
#788697
Hej! Håller på och skrämma upp min b20 några hk till!
Med modernare r-kam och steg 4 topp max port och plan
Det sitter 46/38.5
Har ett par dellorto dhla 40 på nu räcker dom till? Med 46 ventiler och r-kam eller måste jag upp på 45/48 dellorto/weber?


Mvh
Användarvisningsbild
av P210
#792694
De orkar utan problem med 150hk+, börja med dem och leta efter ett par Webrar under tiden.
Dellortofabriken har ju upphört med tillverkning av DHLA och DRLA serien.
Detta gör att det är svårt att få tag på vissa reservdelar.
Hade ett par dubbla SU som klarade av 170hk. En Stående Weber DCD 36/36 klarar åtminstone 180hk om du inte siktar högre och vill ha fyra portar/ dubbla 45/48:or att justera...
av sftn
#811534
Hej!
Nu vill jag inte vara elak men jag har kört med r-kammen till steg 3 topp och weber 45 och jag anser att den är riktigt usel.
Dellorto 40:or räcker inte till, motorn kommer att få astma.

Med din bestyckning hade jag valt Enems H3 kam och weber 45:or.
Jag har haft H3 kam och steg 3 topp. Provade weber 40, 45 och 48. 45:orna vann klart.
1982 när jag höll på med trimning var inte weber 48 utrustade med choke som 45:orna.
Vet inte hur det är idag.

Välj H3 och weber 45 och julafton är räddad.

Med Vänlig Hälsning
Torbjörn
av ingesjo
#827934
P210 skrev:De orkar utan problem med 150hk+, börja med dem och leta efter ett par Webrar under tiden.
Dellortofabriken har ju upphört med tillverkning av DHLA och DRLA serien.
Detta gör att det är svårt att få tag på vissa reservdelar.
Hade ett par dubbla SU som klarade av 170hk. En Stående Weber DCD 36/36 klarar åtminstone 180hk om du inte siktar högre och vill ha fyra portar/ dubbla 45/48:or att justera...
Hmm nu undrar jag om dessa Hkr siffror stämmer .....
Tror att man får jobba hårt för att plocka ut 170 hkr ur dubbla SU om det över huvud taget går...
Samma gäller 180 hkr ur DCD 36/36 ...
Det är riktigt svårt att få ut 170 hkr med dubbla Weber 45
Troligen för att nå 170 hkr så blir det Dubbla Weber 48...
Alltså att få ut 100 hkr / liter motorvolym ur en stötstångs Sug motor med 8 ventiler är en "Våt" dröm.
Om vi inte pratar Turbo assisterade hkr så klart..
Jag köpte en 170 hkr motor på Volvo för många år sedan den var ihop plockad av Volvo Racing ... den skulle ge 170 hkr enligt Volvo
Det var med steg 3 topp och dubbla Solex 45 (Liknande Weber 45)
Den bromsades för injustering / bestyckning av förgasare när motorn var inkörd vi nådde aldrig mer än 130-135 hkr på bakhjulen.
Med 20% drivline förluster så blev det 156- 162 hkr motor hkr,, obs utan luftfilter och med mycket bra olja i motorn..
Hela drivlinan var i mycket gott skick, och som sagt feen vet om den brombänken inte var en lite glädje bänk än då :D
Han som bestyckade förgasarna kunde sitt jobb och bilen gick som ett skålla troll efteråt... men man vågade aldrig ge sig in i diskussionen med sina polare om hur många verkliga hkr man hade i motorn utan man drog alltid till med minst 180hkr...
Obs motorn satt i en Amazon med lägre bakaxel utväxlig och man fick inte mycket nytta av hastighets mätaren i 4 ans växel, ännu mindre då man la i överväxeln om ni förstår mig rätt...
Jag tippar på runtmax 130 hkr med Weber DCD 36/36 men det är ju inte lika roligt som att säga 180 hkr
Användarvisningsbild
av SnickarD
#828689
Är nog beredd att hålla med ingesjo, är nog svårt att få ut mer än 130-140 med 36/36. Har själv haft B20 med steg4 topp, weber 45or, kg17 kam mm... Fick ut ca 160hk då, men då är de en ganska "klen" kam och motorn var inte balanserad eller så påkostad..
Men så kommer frågan, varför räkna hästar? Jag tycker ialla fall 75% av nöjet med att stoppa ner en uppskrämd B20 är ju att sätta sig bakom ratten, trycka plattan i botten på en raksträcka och höra weber 45orna vråla när man man passerar 3000rpm. Sen om jag har 130 eller 190 hk på bakhjulen är mindre viktigt.. Iaf enligt mig :)
Användarvisningsbild
av Hasse63
#828706
Skiner Union = SU Uppger att HS-6 flödesmässigt eller hur det nu var att de klarar 170 hk. ingen har nått dit vad jag vet men några påstår att 160 är vad de hade i rallybilarna när de begav sig. Med HS-8 kommer man längre :P

180kh med DCD är bevisat med bromspapper och så. Lindqvist Racing bromsade en B20 med 44/37 ventiler, Misab insug mm. Har skrev typ att han gärna ville veta hur körbar den var. Tyvär har han lämnat oss alla här ovetandes. Finns tråd om detta på Amazon Forumet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#828770
SnickarD skrev:varför räkna hästar? Jag tycker ialla fall 75% av nöjet med att stoppa ner en uppskrämd B20 är ju att sätta sig bakom ratten, trycka plattan i botten på en raksträcka och höra weber 45orna vråla när man man passerar 3000rpm. Sen om jag har 130 eller 190 hk på bakhjulen är mindre viktigt.. Iaf enligt mig
Jag håller med dig. Det är nu många år sedan jag hade min PV men dubbla DCOE. Det hände ibland vid provkörning i samband med service eller reparation att man provkörde den helt utan luftfilter, Det ljudet är helt obeskrivbart Det måste bara upplevas. Hästkrafter? Teoretiskt 140hk men förmodligen runt 120. Den röda PV-n jag också skrivit om, teoretiskt 180 förmodligen runt 150hk.

Mvh
Lennart

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]