- ons 14 aug 2013, 11:17
#778614
Då motorerna som ska komma först ska komma till S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80, samt när nya XC90 kommer ska den också ha VEA. Det tyder ju på att man startat motor för motor. Eller kanske två varianter, en bensin och en disel. Det gör att jag kan tänka mig tre scenarier:
- Om XC90 kommer "snart" så prioriteras de "stora" motorerna i VEA-linjen. Jag vet dock inget om XC90:s presentation
- Om XC90 ligger lite framåt i tiden så tror jag att man kör den motor som man helt enkelt tycker är viktigast att få upp konkurrenskraften på. Frågan är dock vilken av dagens motorer som anses "sämst"? Sämst kan vara prestanda, pris eller att konkurrenterna helt enkelt har bättre i just den nivån.
eller
- Man prioriterar att ersätta de minsta motorerna för att slipa på miljöprofilen.
För mig som i höst/vinter måste beställa en ny bil är detta hyperintressant. Särskilt då den enda Volvo som passar mig(bl.a. måste jag välja från nya miljöbilsdefinitionen) är V60 D2. Och jag är väldigt lite intresserad ev en D2...
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,