Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Tänkte slå ett slag för samåkning då vi ju är många hör som använder våra bilar kors och tvärs genom landet.

Få lite sällskap på resan och kanske en hjälpande slant till lite bensin... lägg in resan på http://www.skjutsgruppen.se och se om någon vill med.
Drivs av en idiell förening.. inga kostnader förutom ett vanligt SMS vid registrering.

Var med om en rolig samåkning förra veckan med en väldigt trevlig och skäggig kille som skulle besöka huvudstan. :D
av Droopy
Bra intiativ men idag skulle jag aldrig ta med mig en främmande person i min bil, tyvär. Liftade själv mycket i min ungdom, samma sak där, idag skulle det aldrig falla mig in.
av PTV
Dagens I-lands problem.Jag kör hellre runt ensam i min stora plåtlåda för att jag är rädd för andra människor som säkert är farliga. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Det här är ju en säkrare form av liftning.. i och med att man reggar sig med mobilnummer (och man får det skickat till sig när någon vill ha skjuts) så kan man ju kolla upp personen lite innan. Plus att jag har svårt att se att man använder en tjänst som lämnar digitala spår om man nu skulle vilja göra nått dumt.

För övrigt begås det betydligt mindre våldsbrott och mord i Sverige idag än för säg 35 år sen (T.ex har antal mord/dråp har legat stilla på ca 100 per år sen 1970-talet trots befolkningsökningen)... bara det att det rapporteras mer om det.. tidningar och TV har tagit det som uppgift att hålla oss skrämda.. men det är kanske en annan diskussion. :)

Vågade du lifta eller ta upp liftare "förr" borde du våga idag.. risken att råka ut för något har i allafall minskat, och minskar ännu mer med en sån här tjänst. :)
av llesrof
Det är säkert riskfritt. Psykopaterna hittar nog andra sätt att nå sina offer. Själv skulle jag aldrig utnyttja denna tjänst av den enkla anledning att jag inte vill ha med folk i bilen. Många har en förmåga att krångla och böka och dessutom minskar min handlingsfrihet. Jag vill till jobbet så fort som möjligt och vill ha så få stopp på vägen som det bara går. På hemvägen vill jag definitivt inte köra runt på någon eftersom jag kanske kommer på spontant att jag skall fika hos någon på hemvägen. Eller handla. Eller göra något annat.
Användarvisningsbild
av joel80
Tror tjänsten mer är för lite längre resor.. och jag skriver att jag kan plocka upp folk längst vägen om de tar sig nära en avfart från E4. Funkat fint... :)
Kör jag inom stan lägger jag inte in resor.. känns som du säger lite krångligt och då vill jag inte ta omvägar.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Försökte med samåkning en gång i tiden, hade en bekant som också skulle jobba i Norrtälje samma tider som mig, men det sket sig snart.

På fredagar hade han så bråttom hem och körde han den dagen så glömde han oftast bort mig, som tur var kunde jag oftast låna en bil på firman och ta mig hem ändå (var väl fredagsgroggen han hade bråttom hem till)
Användarvisningsbild
av joel80
Tomas88 skrev:Faktiskt en intressant ide.
Är nog ganska riskfritt ändå.

Här var nåt liknande.
http://www.samakning.se/
Njää.. det där är inte riktigt samma sak.. det där är kommersiellt och dom tar betalt (procent) av resekostnad.

skjutsgruppen.nu (som nu också funkar på http://skjutsgruppen.se/) är ideellt och resorna är helt upp till de som åker att ta betalt eller inte.

Tycker det är ett roligt alternativ till kollektivtrafik.. jag har haft med 4st i min bil nu på resor. :)
Blir oftast intressanta möten och man lär sig saker från andras liv och erfarenheter.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]