Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milfshake
I samband med att oljepumpen till haldexen la av så har bilen slumpmässigt börjat bete sig väldigt konstigt vid gaspådrag.
Det som händer är att bilen ibland hugger till kraftigt vid gaspådrag samtidigt som den ger ifrån sig ett otäckt mekaniskt oljud.

Fenomenet verkar utspela sig som oftast när jag har passagerare/extra vikt i bilen, och kan beskrivas som jämnt cirkulerande med kortare intervall ju högre varvtalet blir och fortsätter på alla växlar. Känns också ordentligt i bilen.

Eftersom att pumpen är defekt är också 4hjulsdriften inaktiverad varför jag vill utesluta fel på haldexen. Lät en mekaniker provköra bilen men han upplevde då inga konstigheter mer än att den spinner fruktansvärt mycket, inget hugg eller oljud när han körde bilen alltså.

Finns en felkod på haldexpumpen i vida, men har svårt att koppla den till detta. Mer märkligt är att bilen också dricker oerhört mycket motorolja, för 700 mil sedan gjordes service vilket inkluderade oljebyte, därefter har jag fått fylla på en hel flaska, och nu varnar den återigen för låg nivå i motorn. Är det normalt? Inga pölar/spår av olja under bilen.

Bilen är en 2005a S60R 5växlad automat och körs för det mesta på multifuel (98/E85), rullat 9000mil.
Användarvisningsbild
av milfshake
Buskörde i minst 2 timmar igår utan några missljud eller konstigheter. Bilen gick helt perfekt.

Idag körde jag den någorlunda lugnt till jobbet och då börja huggandet igen, som värst på 3ans växel och försvinner helt omedelbart när man släpper gasen. Gasar igen och det är borta, för att komma tebax någon mil senare.

När det väl krånglar så är det inte bara en gång utan det fortsätter hugga med ett jämnt intervall under hela tiden som bilen ökar i fart. Intervallet blir kortare och kortare ju högre varvtalet går. Det blir också längre intervaller mellan hugget ju högre växel jag har i, dock även här fortsatt tätare intervall ju högre varvtal.

Det hörs också ett tydligt och obehagligt klonkljud underifrån bilen när detta inträffar.

Ingen som känner igen sig?

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]