Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plankt0n
OBS bilen är relativt ny besiktigad.
S80 +T 2004 (17" breda däck)

För någon vecka + dag 1 eller 2 märkte jag att bilen ger ifrån sig ett dovt klangigt donk, inget direkt som låter som ett dunk mer ett dovt klang donk väldigt dovt, musik på, på normal volym så hörs inget.

När: Vid ojämn väg, dock inte över fart gupp eller liknande precis som att om det skulle vara glapp så är det sidleds glapp inte upp eller ner.
Ljudet är inte konstant, dock något hela tiden under körning, dunk dunk 10-30 secs dunkilidunk igen. Helt jämn väg så låter det nästan inte alls.

Vart: I bilen så låter det som om det kommer till vänster sidan hela vänster arean men samtidigt inne i hela bilen, svårt och avgöra.
DOCK så gjorde vi ett test, öppnade huven, gungade bilen lite smått fram vänster till höger,lite upp och ned så lät det ganska klart men inte till 100% under vid höger fram däck (om man sitter i bilen som förare)

Vi drog av höger fram däck, och tittade in, själv stötdämparen (inte vajjern) såg fräsh ut det lilla man kunde se av den, själva vajjern såg ok ut, kunde inte se någon spricka.

Är det någon här som tror sig kunna veta vart man skall börja leta? OBS, jag tog en titt under och kollade avgassystemet, den sitter fast som den ska tror jag, så den är det nog inte. Vi har även dragit åt bultarna på däcken.

Ifall ni har någon idé förklara gärna på dum dum språk. Jag är inte så 100 på automobiler, håller på och lär mig! :)
Skulle kunna gissa att det är nedre delen av fjädern som skaver mot fjädertallriken.
Avhjälps med en bit uppskuren trädgårdsslang instucken så den hamnar mellan fjädern och tallriken.

Hade detta på min V70 -04.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]