Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej

Jag lyfter fram lite frågor i en av mina tidigare trådar då problemen kvarstår och svaren på mina frågor uteblev
Bilen det berör är en V70 2.5T automat -04 med 24000 mil på mätaren.

Bilen går jämnt och fint men otroligt slö för att ha 210 Hk.
När bilen är typ kall ( första 5-10 min ) så går den bättre inbillar jag mig, om jag trycker till lite på gasen så är responsen hyffsad kan tom ibland känna den bekanta turbokicken. När jag däremot är ute och kör en längre sträcka tex Borås -Varberg så känns allt till början bra men om jag skall göra omkörning så är det riktigt farligt för bilen svarar knappt alls på gasen. Om jag stampar till ordentligt på gaspedalen så händer knappt nåt, visst den växlar ner ( typ kickdown ) men jag har inget som helst turbodrag och fartökningen är sämre än min gamla GLT 170 Hk. Det känns snarare som den nästan tjöver sig och börjar småhacka och man nästan blir stående i omkörningsfältet :-(.
Motorn beteende är som sagt va mycket sämre vid varmkörd motor och jag inbillar mig konstigt nog att den går bättre i dåligt väder och nattetid ( vet att det låter skumt ).

Kan jag ha problem med Turbon och turbotrycket (ingen turbokick) utan att det sätts felkoder ?
Är laddtrycksventil och magnetventil samma sak ? ( har bytt magnetventil för lite mer än ett år sen då problemen började )
Har läst lite om vevhusventilation, kan igensatt vevhusventilation ha den påverkan av effekten på motorn ?
Kan det bero på luftmassemätaren ?
Har läst nåt om mappsensor, vad är det ?
Har jag någon mappsensor överhuvudtaget i min årsmodell ?
Kan mappsensorn ( om den finns ) orsaka att bilen går slött, om jag nu har nån ?

Har läst lite trådar om trasig katalysator och bilar som går sämre då, hur vet jag om katten är kass ?
Om katten är kass kan det då orsaka ovanstående symptom ?

Har har varit på Volvo och gjort en felkodsavläsning och den visade inga som helst felkoder
På Volvo hävdar dom bestämt att jag inte kan ha några av ovanstående problem utan att bilen sätter felkod, om det stämmer så fattar jag inte hur bilen kan gå så mycket sämre.

Jag har även låtit tekniker på Volvo provköra bilen men han tyckte inte det var nåt speciellt konstigt.
Jag har haft bilen i snart tre år och det första året så gick bilen kanonbra, man kunde knappt röra gaspedalen utan att den drog iväg som bara fasen och en kickdown gjorde ju nästan att framdäcken släppte från asfalten, nu däremot så händer inte mycket.

Kan jag ha något fel på ovanstående prylar utan att det sätts felkoder ?

Snälla hjälp mig

//Mollan
Användarvisningsbild
av Jackson75
Första tiden efter man bytt bil så tycker man ju alltid att det är ett "jävla drag" i den nya motorn.
Har du kontrollerat så laddtrycket ligger som det ska? Ca 0.5 är korrekt utan trim.
Hade samma bekymmer på min saab 9000 2.0t. Det var wg armen som kärvade och fastnsde i öpprt läge. Hade turboeffekt första gaspådraget. Kolla detta. För övrigt är Volvoverkstäder generellt helt urusla på felsökning. Ingen felkod inget fel. Problem är stg drt inte sätts felkoder på allt.
dieselmagnus skrev:Hade samma bekymmer på min saab 9000 2.0t. Det var wg armen som kärvade och fastnsde i öpprt läge. Hade turboeffekt första gaspådraget. Kolla detta. För övrigt är Volvoverkstäder generellt helt urusla på felsökning. Ingen felkod inget fel. Problem är stg drt inte sätts felkoder på allt.
Jag har ingen aning om hur wg armen fungerar och dess funktion på turbon, vad händer om inte rör sig alls allternativt fastnar som du beskriver ?

Om det skulle vara så att den krånglar ger inte det en felkod då ? nedsatt effekt eller liknande ?

Hur kan jag kontrollera om det är så att den fastnar i öppet läge ? är ju lite marigt att se :-)

Jag har dragit lite i den då motorn var kall och just då kändes det som den gick att flytta lite fram och tillbaka, men detta har jag kollat innan och den gången kändes den helt stum.
av mollan
Jackson75 skrev:Första tiden efter man bytt bil så tycker man ju alltid att det är ett "jävla drag" i den nya motorn.
Har du kontrollerat så laddtrycket ligger som det ska? Ca 0.5 är korrekt utan trim.
Jag har inte kollat laddningen däremot har jag köpt en laddtrycksmätare men inte lyckats koppla in den ännu, verkar lite marigt att dra kabel och slang in till kuppen.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Du behöver väl inte göra en fast installation inne i kupén, låt mätaren sticka upp under huven så du kan läsa av den.
Användarvisningsbild
av frasse4
Man ska ju inte ha en övertro på felkoder, de sätts ju när någon givare inte ger något värde eller ger ett värde utanför sitt mätområde etc. och inte direkt av mekaniska fel...

Gällande några av dina frågor ovan; tät vevhusventilation ger typiskt andra symptom som hög oljeförbrukning, oljeläckage och blårök men utan nämnvärd prestandasänkning. Katalysatorn kan, om den rent fysiskt går sönder så att de sätter sig på tvären och blockerar avgaserna, vilket ger en tydlig prestandasänkning, men tror knappt jag hört om det på så nya bilar. Luftmassemätaren borde ge felkod dock...

Börja med att kolla turbotrycket som tidigare föreslogs!

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]