Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kyoshiro
Hej!

Jag har tidigare skrivit om en ojämn motorgång, både under tomgång och under körning. Vi har inte tittat på det så ingående, eftersom "det inte är ett problem", men jag känner att vi skjuter oss lite i foten, så tänkte ta tag i det nu.

Som det är nu så går motorn ojämt under tomgång, den vobblar högt och lågt i motorljudet, lite mindre under körning.
Som det har varit tidigare så har det varit relativt milt, MEN, nu efter att vi har lämnat in bilen för lagning av AC,n, vilket visade sig vara ett kabelbrott så att ACn inte fick ström, och felet har blivit åtgärdat, så har det blivit värre.

Min fråga är, kan det på något vis vara kopplat till generatorn? Med tanke på att nu drar ju bilen mer ström och generatorn får jobba på hårdare, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag är tyvärr ingen Heinz :/

Tack på förhand vänner
Fredrik
Användarvisningsbild
av taxi
Motorn driver kompressorn mekaniskt, därför har problemet med stapplande tomgång blivit värre.
Jag skulle se till att läsa ur eventuella felkoder och få dom på papper, efter att ha öppnat huven och inte hittat några trasiga slangar eller andra uppenbara fel.
av Kyoshiro
ok, den var nyss inne för reparation av ac'n, så tycker att verkstaden borde reagerat om det var några märkliga felkoder. Men sen är det ju en verkstad också...

Tack för tipset, ska titta om alla slangar är hela och sitter bra, annars blir det nog att lämna in den, igen...
av *pettson*
Kyoshiro skrev:ok, den var nyss inne för reparation av ac'n, så tycker att verkstaden borde reagerat om det var några märkliga felkoder. Men sen är det ju en verkstad också...

Tack för tipset, ska titta om alla slangar är hela och sitter bra, annars blir det nog att lämna in den, igen...
Varför skulle en verkstad som fått i uppdrag att jobba med din ac bry sej om dina felkoder på motorn?
Det är inte så att man fixar allting på en bil för att någon beställt ett jobb på någonting.
Har inte du beställt genomgång på ditt tomgångsproblem så lär dom inte bry sej om det sålänge systemet kyler och gör sitt jobb.

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]

B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]