Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Kan inte mycket om hur man ska läsa av värden osv efter en 4-hjulsinställning. Hur ser detta ut? Är det OK?

Det jag funderar över är att det högst upp står Nuvarande mätningar, det tolkar jag som efter inställningen, och att det är ett rött värde?

Gjorde denna i okt -12 men trodde inte jag fick nått papper, hittade det nu då jag skulle sätta in nya besiktningspappret (=grönt ljus).
Som ni kanske har läst tidigare så har jag ett väldigt skumt fel i form av vibrationer, som inte alls märks med 16" vinterdäck. Känns lite i högre farter med 17" sommardäck och känns hela tiden i alla farter med 18" sommar.

Kan inte säga att det är exakt samma tidpunkt men det var där på hösten det började vibrera.
Om detta är fel, kan det göra att jag fått vibrationer?

Gjorde 4-hjulsinställningen för jag hade bytt yttre styrleder.

Bild
dom gröna är okej enligt tillverkarens tolerans och röda är icke. För mig så dom förklara för mig när jag själv undrade:)
Jag fick ett före och ett efter papper och på det före stod vad dom tolererade.
Med andra ord cambern höger bak är inte okej :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Var har du gjort hjulinställningen? När jag hade inne min kärra på bilia fick man ett utförligt papper med före/ efter samt inom vilken tolerans måtten ska ligga inom. Mycket enkelt förstå sig på som kund .

ja Camber är hjulets lutning.

Bild
Användarvisningsbild
av ThomasT
S.t.r.a.n.D skrev:Tror ni att detta kan ge vibrationer?
Nej.

Men där emot kan man fundera på varför hjulet står som det gör... kört på trottoarkant eller liknande?
Kanske något annat som är skadat som ger vibrationer?

Lämnade verkstaden ut bilen efter hjul inställningen utan att kommentera resultatet?

.
Tänk på att du kan ha negativ camber om du har en kass stötdämpare/fjäder på det hjulet.

Min ena nivåmatic läckte så på ena sidan av bilen så såg den överlastad ut och på andra sidan normal :
Råkade själv ut vid det när jag lämna in min på hjulinställning, det påpekade dom ochså.
ThomasT skrev:Nej.

Men där emot kan man fundera på varför hjulet står som det gör... kört på trottoarkant eller liknande?

Lämnade verkstaden ut bilen efter hjul inställningen utan att kommentera resultatet?
Jag har kollat många gånger men ser inget som är skadat, men det kan ju vara nått som inte jag kan se.

Jaa, inte ett ord om det.
AnkaN7893 skrev:Tänk på att du kan ha negativ camber om du har en kass stötdämpare/fjäder på det hjulet.

Min ena nivåmatic läckte så på ena sidan av bilen så såg den överlastad ut och på andra sidan normal :
Råkade själv ut vid det när jag lämna in min på hjulinställning, det påpekade dom ochså.
Den tanken har faktiskt slagit mig att byta dämpare bak. Ser ingen skillnad i höjd på vä/hö sida. Däremot tycker jag den slår igenom lätt i stora gupp. Var o körde efter en halvdålig väg, 4 pers i bilen och dubbelbur med 2 hundar 30kg st, och den ville på att slå igenom i stora mjuka gupp. Även fast jag inte har nivåmat så syntes det inte att den var låg vid stillastående. En AWD är ju hög som ett hus original.
Användarvisningsbild
av ThomasT
S.t.r.a.n.D skrev:
ThomasT skrev:Nej.

Jag har kollat många gånger men ser inget som är skadat, men det kan ju vara nått som inte jag kan se.

Jaa, inte ett ord om det.
Märkligt att man lämnar ut en bil med icke godkänt resultat efter utfört jobb... men stämmer väl med mina erfarenheter att de flesta verkstäder utför hjulinställningar fel, och utan kunskap om resultatet samt med dåligt kalibrerad utrustning.

Kom på att om du fått ett konstigt slitmönster på däcket så kan det låta/vibrera. Men det ser du ju i så fall...

.
Gjorde förra hösten 4hjulsinställning på volvo fick ut bilen hade 3röd ställen på pappret hoppa i bilen då var ratten sne. Vad less man blir lämnar in betalar massor och jobbet blir skit.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]