Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en XC90 från 2003 där AC endast blåser kallt i några minuter för att sedan sluta. Jag har haft den inlämmnad på AC service förra sommaren för samma symptom. Den fylldes då med nytt kylmedium samt att det genomfördes med mätning som visade (med reservation för att jag missförstått) en "jämn kurva" och att den höll tätt, varpå teknikern kunde dra slutsats att det inte var fel på kompressorn ...(?)

Dock har detta problem alltså återkommit och nu fungerar den endast några minuter om det är riktigt varmt ute för att sen sluta. "ACC funktionen" verkar dock fungerar och fläkten blåser för fullt när det är varmt ute, men inget när det är svalare ute (ingen sol etc).

Av vad jag kan utläsa på forum kan detta vara fel på:

1. Evapuratortempgivaren
2. För stort spel i magnetkopplingen?

En evapuratortempgivare verkar vara billig och enkel att byta själv. Är det klokt att köpa en så för att se om det hjälper, eller finns det massa andra saker som kan vara fel? Någon som vet vart det går att köpa en evapuratortempgivare?

Tacksam för tips :)

/Magnus
låter som att det är omshimsning av kompressor som gäller - är spelet över 0.8 mm i glappet mellan navskivan och remskivans slirytor på kompressorn samt att kompressorn startar och snurrar igång om man knackar lätt på navskiva med något lite längre sak - akta det, är roterande delar när man prova och provet kan inte göras med motorn avstängd. - håll fingrarna på behörigt avstånd vid denna typ av prov.
Hej!

Jag har samma problem med min ECC och ska schimsa om den snarast. En liten fråga bara som jag vill ha besvarad innan jag ger mig i kast med detta - vad är det för bricka/brickor man ska ha? Funkar vad som helst eller måste man köpa rätt bricka på Volvo?

Tack på förhand!

M v h

Conny
ENO skrev:Hej!

Jag har en XC90 från 2003 där AC endast blåser kallt i några minuter för att sedan sluta. Jag har haft den inlämmnad på AC service förra sommaren för samma symptom. Den fylldes då med nytt kylmedium samt att det genomfördes med mätning som visade (med reservation för att jag missförstått) en "jämn kurva" och att den höll tätt, varpå teknikern kunde dra slutsats att det inte var fel på kompressorn ...(?)

Dock har detta problem alltså återkommit och nu fungerar den endast några minuter om det är riktigt varmt ute för att sen sluta. "ACC funktionen" verkar dock fungerar och fläkten blåser för fullt när det är varmt ute, men inget när det är svalare ute (ingen sol etc).Menar du att det inte blåser någon luft ?
Kan ju vara att den isar igen lättare när det är svalare ute ? = Evaporatortemp.givaren

Av vad jag kan utläsa på forum kan detta vara fel på:

1. Evapuratortempgivaren
2. För stort spel i magnetkopplingen?
Du kollar ner på Kompressorn, snurrar den yttre skivan som den skall vid tillslag av kylan ?
I så fall hjälper inte Chimsning !

En evapuratortempgivare verkar vara billig och enkel att byta själv. Är det klokt att köpa en så för att se om det hjälper, eller finns det massa andra saker som kan vara fel? Någon som vet vart det går att köpa en evapuratortempgivare?

Tacksam för tips :)

/Magnus
Hej!

En tio år (gammal) bil kan det även vara för lite kylmedel i systemet. Det är inte onormalt att det saknas vätska och återpåfyllning behövs som enda åtgärd.
Det kan även vara ett läckage på kompressorns keramiska axeltätning, även kondensorn som är utsatt för våra vägars halkbekämpning vintertid ”vägsalt” som fräter på kylaren (aluminiumet).

Lennart
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]