Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av alexjaw69
Har en V70 XC -99 som dels har en defekt vinkelväxel samt begynnande rost på bränslerör. Har alltid reparerat bilen på Volvoverkstad och det har blivit en hel del de senaste åren. Så den har många delar som är utbytta mot orginaldelar. Men den här gången har jag avstått och köpt en ny bil. Åkte iväg med bilen till en bilskrot och de var beredda att ge 2500 för bilen. Är det det mest ekonomiska jag kan göra? Skulle någon vara intresserad av att ge mer för bilen? Har själv inte möjlighet att meka med bilen. Intresserad av era synpunkter.
av Rådlös
Anser du (och kanske fler andra) bilen som skrot? Ser den ruggig och uttjänt ut? Är det krockskador, dålig plåt, rost? Är det en långmilare? Då kanske den är skrotfärdig.
Har du dokumentation på den med servicebok etc. etc? Kvitton eller miltal på större reparationer eller byte av delar. Finns det enheter som fungerar mycket bra, motorn och växellådan t.ex? Då kanske du kan sälja den som en reservdelsbil till någon händig mekare.
Inget klart svar, men visa gärna upp några bilder här, speciellt på sådant som kan vara diskutabelt. En krockskada eller dålig lack m.m. Beskriv det som är klara och kända synliga fel.
av umekille
2.500:- på skroten var iof. ett okey bud istället
för skrotpremien men de kan antingen demontera den
eller snabbt byta ut de trasiga delarna från deras lagerhyllor
och sätta den på blocket med bra vinst i bägge fallen.
Skummade blocket nu och prisbilden där ligger från runt 10tusen.
så förhasta dej inte. Du har ju en säljsida här också.
av alexjaw69
Bilen är inte krockad och har en kaross som man kan förvänta sig efter 24000 mil. Har sparat all dokumentation från biliaverkstan. Lägger upp bilen på säljsidan så kanske någon som är händig kan ta sig an den "gamla" traktorn.
av NilsO
Liten varning för att sälja reservdelsbilar på Blocket...

Jag lade ut en avställd 745 med (verkligen) dödlig rost under, annars rätt fin, för ett tag sedan. Jag tänkte att jag skulle få ungefär samma som på skroten och att jag ju då dessutom slapp bekymret med att frakta dit den. Intresserade köpare saknades inte men de som ringde var samtliga konstiga och ganska otrevliga typer som både ville ha bilen närmast gratis och blev förargade när de inte kunde få köra den från platsen. Dessutom var det en del tveksamheter med "samordningsnummer", företag som inte fanns, etc. Det slutade med att jag tog bort annonsen, plockade lite användbara delar och själv lämnade den till skroten i alla fall. Då fick jag inget för den eftersom den inte var komplett, men det kändes som en trevligare lösning för mig själv.

Förutom det här forumet finns ju några olika klubbar för intresserade som håller på med bl.a. din modell. Där kan man säkert hitta vettigare köpare.
av rd350
Känner igen det där med konstiga typer som ringer på skrotbilar... Tror dock bilen i fråga är ganska hyffsad eftersom skroten vill ge så pass bra för den! Sätt ett inte allt för lågt pris i annonsen och skriv absolut inte "bud" eller "billigare vid snabb affär" för då kommer alla herrar Skumberg att höra av sig......
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?