Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbehed
Hej!

Jag har några fel på min v70n och söker svar.. Och den har inga felkoder!

Första felet är att om man bara har ena dörren öppen i typ 3-5 min så är bilen sten dö efter de eller om man har Bara ström läge och lyssnar på lite musik.

Andra felet är att alarmet går igång hela tiden när den är larmad. Larmsirenen är bytt och batterie är hyfsat nytt

Tredje felet är att kupé fläkten går igång då och då när bilen står avstängd och låst.

Fjärde felet är att ibland när man ska starta bilen så händer ingenting och det står " startspärrad försök igen" i färddatorn

Femte felet är att innerbelysningen pulserar när bilen står på tomgång lite konstigt..

Sjätte felet är att tomgången går ojämt ibland men ibland går den riktigt bra..

Sjunde felet är att när man precis startat bilen efter den har vart larmad så står det " larmsystem service erfordras " i 10 sekunder sen försvinner det. Vad vill bilen säga mig?
Hoppas ni kan svara varför bilen gör så här.. Så man kan fixa det för jag tycker om bilen mycket och vill inte sälja den men vill ha den fungerande!
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
"Fel nr 3"
Det är egentligen inget fel.
Då fläkt/ac startar för att torka/lufta ut fläktsystemet och kupén.
För att förhindra dålig lukt etc.
Skall vara fullt normalt detta.
Min V70N -01a gör likadant.
av S.t.r.a.n.D
Jag får känslan att några av felen är batteri/generator relaterade. Har du kollar så att batteriet är fräscht? Även om du laddat upp det så kan det ju vara nån cell trasig osv. Har du kollat så generatorn laddar normalt?
Användarvisningsbild
av greeeken
Tobbehed skrev:Hej!

Jag har några fel på min v70n och söker svar.. Och den har inga felkoder!

Första felet är att om man bara har ena dörren öppen i typ 3-5 min så är bilen sten dö efter de eller om man har Bara ström läge och lyssnar på lite musik.

Andra felet är att alarmet går igång hela tiden när den är larmad. Larmsirenen är bytt och batterie är hyfsat nytt

Tredje felet är att kupé fläkten går igång då och då när bilen står avstängd och låst.

Fjärde felet är att ibland när man ska starta bilen så händer ingenting och det står " startspärrad försök igen" i färddatorn

Femte felet är att innerbelysningen pulserar när bilen står på tomgång lite konstigt..

Sjätte felet är att tomgången går ojämt ibland men ibland går den riktigt bra..

Sjunde felet är att när man precis startat bilen efter den har vart larmad så står det " larmsystem service erfordras " i 10 sekunder sen försvinner det. Vad vill bilen säga mig?
Hoppas ni kan svara varför bilen gör så här.. Så man kan fixa det för jag tycker om bilen mycket och vill inte sälja den men vill ha den fungerande!
Håller med föregående. Låter som batteriproblem. Kolla status på batteriet.
2:a felet kan vara så att larmet går igång BARA när du är parkerad på VISSA ställen. Ananrs kan det vara kupesencorn som strular.
3:e felet later normalt nu när de varmt ute.
5:e later väll som generator strul
6:e felet skulle man ju kunna saga är stardarproblem. hur mår gasspjället? Det är ju en 01:a du har.
7:e Nått strul har du med larmet = 2:a felet

Detta är vad jag kan komma på.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Tobbehed skrev:Generatorn laddar normalt, men batteriet är 62 ampere timmar, kanske det som är felet?
Snarare, hur mår batteriet? Det kan ju vara defekt.
av Jonas_latt
Inga felkoder? Vilket verktyg hade du då?
Om batteriet är dåligt så brukar det alltid finnas felkoder på svag signal.
Samtidigt säger du att den varnar för larmet. då finns det ju felkoder.
Kolla med vida så får du många svar.
av Jonas_latt
Inga felkoder? Vilket verktyg hade du då?
Om batteriet är dåligt så brukar det alltid finnas felkoder på svag signal.
Samtidigt säger du att den varnar för larmet. då finns det ju felkoder.
Kolla med vida så får du många svar.
Användarvisningsbild
av wissel
Först o främst så HAR du felkoder. Gäller bara att ha rätt Felkodsläsare.
Sedan kan ditt batteri vara kortlsutet i 1 cell.
Ditta illa beryktade Gasspjäll är en bov ? Har du Gul eller Vit etikett på undersidan (använd spegel så ser du)
Vem bytte sirenen ? Är den konfigurerad i Vida ?
Kan vara din Rörelsesensor i bilen som bråkar, slå av den för att kolla om larmen fortsätter ?
Kolla dom små kontakterna på sidorutorna bak, sitter dom fast OK ?
Men först o främst, kolla felkoder med VIDA som volvo verkstäderna använder.
Känns inte som om du har några allvarliga fel på din bil bara "taskiga" rådgivare....:-)
av Tobbehed
wissel skrev:Först o främst så HAR du felkoder. Gäller bara att ha rätt Felkodsläsare.
Sedan kan ditt batteri vara kortlsutet i 1 cell.
Ditta illa beryktade Gasspjäll är en bov ? Har du Gul eller Vit etikett på undersidan (använd spegel så ser du)
Vem bytte sirenen ? Är den konfigurerad i Vida ?
Kan vara din Rörelsesensor i bilen som bråkar, slå av den för att kolla om larmen fortsätter ?
Kolla dom små kontakterna på sidorutorna bak, sitter dom fast OK ?
Men först o främst, kolla felkoder med VIDA som volvo verkstäderna använder.
Känns inte som om du har några allvarliga fel på din bil bara "taskiga" rådgivare....:-)
Det är inte sensorn i bilen för bilen tjuter ändå, fast jag trycker av kupé sensorn
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]