Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andyy123
Hej! Har nyligen fått ett ytterst jobbigt problem med min bil.

Elhissen på passagerarsidan fram fungerar inte och nu sitter jag här med ett fönster som är neddraget och utan garage blir det jobbigt att ha den ute under natten..
Alla andra hissar fungerar som de ska, både via sina enskilda knappar och via brytarna på förardörren. Det är endast höger fram som inte fungerar, oavsett vilken knapp jag trycker på. Hörs inget ljud från motorn i dörren heller, helt tyst. Har testat plocka av inredningen och kopplat ur och på motorn utan framgång, även kollat med säkringarna. Finns det något sätt att köra upp fönstret manuellt?

Tack på förhand!

Mvh Anders
Om du vill he upp rutan så får du dra en liten kabel på sidan.

Motorn fungerar inte?
lägg 12 volt direkt på motorn alternativet att skjuta upp den förhand! är den för trög skruva loss motorn. Leta upp nått lämpligt hål så du kommer åt neder delen av rutan för att putta upp den.
Kan du inte lossa motorn och dra av den från axeln.Prova sen med en polygrip lite försiktigt och känn om den är stum eller rör sig lite.
På de enklare modellerna var det vev,men en del eftermonterade elmotor och det verkade bara vara bolt on med motorn.
Provar du detta så vet du om det är elfel eller något med rutan som kärvar.
Om motorn inte ger ifrån sig något livstecken med direktström så är ju motorn slut. Antagligen har fönstret gått trögt så motorn fått jobba arslet av sig, för att slutligen ge upp pga. överhettning. Dom där motorerna klarar inte mycket belastning innan dom säckar ihopp tyvärr.

Det du får göra är att riva loss dörrsidan, riva loss allt så du kommer åt motorn, ta bort motorn och skjut upp fönstret för hand, sen montera tillbaka motorn så fönstret inte åker ner igen (jag tror iaf det bara är motorn som håller fönstret uppe?). En hjälpreda som håller upp fönstret medans du skruvar kan vara behändigt också.
Har nu fixat en ny motor på skroten men är osäker på hur jag får ut själva motorn då den är skruvad från insidan. kan man haka av glaset från armen på något lätt sätt för att lyfta ut hela skiten ur dörren? (inte glaset utan hela plåten där motorn sitter på med arm och allting)
Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]