PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#758318
Frågan har kanske kommit upp förr men, jag har en Volvo 142 - 72 Automat och undrar om det överhuvudtaget finns någon instrumentbelysning ( för hastighetsmätare, temp, tank ) i denna modell? Låter för mig inte troligt att den inte skulle vara utrustad med detta så isåfall måste det vara lamporna som är sönder och isåfall-hur monterar man bort instrumentbrädan?
av Rådlös
#758325
Demontera panelen under instrumentbrädan. Demontera strömställaren för bilvärmaren och demontera hastighetsmätarvajern. Lossa instrumentfästskruvarna. Vänd instrumentet ca 1/4 varv framåt så att instrumentets baksida kommer upp. Lossa elledningarna och lyft ur instrumentet. Håll noga reda på kopplingen av ledningarna så att dom kommer rätt när du återmonterar. (Märk dom om möjligt med text på en maskeringstejp).
Glödlamporna lossas genom att de dras rakt ut.
Kontrollera så att det inte är glapp eller avbrott i reostaten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#758348
Rådlös skrev:Kontrollera så att det inte är glapp eller avbrott i reostaten.
Det är samma sk--t som på 740. Allting ar inte bättre förr. fördelen med 140 i detta fall är att det är helt "mekaniskt". D.v.s du drar en "släpsko" över ett motstånd, det brukar bli bättre med WD40 eller något sådant. Tyvärr brukar felet komma tillbaka. Du kan bygla med ett fast motstånd om du tycker det blir för starkt ljus om du byglar direkt. Håll tummarna att det är lamporna.

Mvh
Lennart
av 142volvo
#758377
Fick av den stora plastpanelen under instrumentpanelen och ratten men har fortfarande problem med att få ut själva instrumentet. Hur ska jag kunna vrida den framåt som du säger? Det är ju en överliggande panel ivägen så det enda sättet som verkar genomförbart är att dra ut den framåt mot ratten, men det vill den inte. Vad gör jag för fel?
av Rådlös
#758393
Det är alldeles för många år sedan jag gjorde detta, så jag vågar inte komma med några tips.
Texten har jag tagit direkt ur en sådan här bok:
http://www.tradera.com/gor-det-sjalv-ha ... _181963482
:oops:
Den är utgiven av Volvo själva och finns inte i handeln längre. Bara antikvariat och som i exemplet på Tradera. (Men jag tycker det var dyrt. Det finns något antikvariat i Bromma som säljer sådana här böcker. Leta upp det)

Rådet om reostaten och kabelmärkning är dock min egen text. 8)

Men om vi avvaktar lite här så kommer säkert någon kunnig och "tillrättavisar" oss. Ni som kan det här med ena handen på ryggen, var är ni?

Ett tillägg för den som undrar: Det är inte jag som säljer boken i länken.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av 142volvo
#758404
Får ta och införskaffa en sådan handbok då! Lyckas komma upp med huvud och händer under plastpanelen jag tagit bort och på så sätt se instrumentbrädans baksida och allt kablage. Lyckades ta av en lampa där som jag misstänker är en utav de jag är ute efter - en 3W sådan. Lampan såg lite svart ut i glaset men trådarna hade alla kontakt med varandra, så lampan verkar hel.. Dock fortfarande inget ljus efter lite vridningar och sådant.
Kan man demontera reostaten och kolla på den då alltså?
av Amarace
#758430
För att ta loss själva instrumenthuset skruvar du loss plastmuttrarna på baksidan (en i övre vänstra hörnet och en i nedre högra hörnet) samt hastighetsmätarvajern, sen trycker du hela huset inåt en bit och vrider det (överdelen mot dig, underdelen inåt) och styr det till höger sedan och drar ut det (underlättar om man som Rådlös skrev har tagit loss fläktströmbrytaren).
Reostaten brukar ofta ge upp så man måste bygla den.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]