- tis 28 maj 2013, 22:32
#758221
Hej!
Har nu vid 28000 mil fått problem med gasspjället på min V70 2.5T -99. Jag har orignalspjället tillverkat 1998 och orginal mjukvara. Dock har jag inte de typiska problemen med att tomgången svajar och bilen rycker etc utan det enda kännbara symtomet är att bilen sätter felkod på spjället och går in i limp-home mode vilken gör att det är omöjligt att hänga med i trafikrytmen då den ställer spjället på på 20 graders öppningsvinkel och sedan reglerar motorvarvet genom att stänga av en spridare i taget.
De felkoder jag får är:
ECM-91F0 Throttle Unit, internal fault
ECM-91A7 Throttle Unit, internal fault
ECM-903C Throttle Unit, internal fault
ECM-9190 Throttle Unit, internal fault
ECM-903F Throttle Unit, internal fault
Alla koder har att göra med gasspjället och många pekar mot att spjällmotorn drar för mycket ström. Samtliga kommer tillbaka förr eller senare efter att man nollat dem. Har inga felkoder som pekar på lägesgivarna. Har läst noggrant om gasspjällsproblemen nu i några dagar och jag hittar nästan ingen info om andra förekommande fel än att lägesgivarna blir slitna. När bilen inte är i limp-home så är tomgången helt normal och den går som vanligt. Sen, oftast när man kör med låg last, så sätter den ibland felkod och går in i limp-home. Jag har mätt upp kablaget och jag har 12v och bra jord i kontakten till spjället. Det är även kliniskt rent på båda sidorna om trotteln och det känns inte som att spjället går trögt.
Har mätt spänningsfallet mellan pluspol och säkringsbox och jag har 0.2v spänningsfall när fläkten är på full effekt och elspeglar och eluppvärmd bakruta är igång. Vid normal belastning är spänningsfallet närmare 0.05V, så det känns inte som om felet ligger i matningen till spjället. Systemrelät till ECU och matningsrelät till spjället verkar fungera som de ska och ger ut rätt spänningsvärden. Har även testat tre olika batterier och med alla så sätts felkod förr eller senare.
När man slår på tändningen hör man inte alltid det pipande ljudet som låter när spjället gör sitt självtest och ETS lampan släcks inte vid de tillfällen där ljudet inte hörs. Dock så hörs alltid ljudet om man slår av tändningen inom några sekunder efter att man slagit på den vilken känns lite konstigt.
Mina slutsatser är att det är något internt fel på spjället men om det finns något mer jag kan testa innan jag byter ut det så får ni gärna komma med förslag :)
Har nu vid 28000 mil fått problem med gasspjället på min V70 2.5T -99. Jag har orignalspjället tillverkat 1998 och orginal mjukvara. Dock har jag inte de typiska problemen med att tomgången svajar och bilen rycker etc utan det enda kännbara symtomet är att bilen sätter felkod på spjället och går in i limp-home mode vilken gör att det är omöjligt att hänga med i trafikrytmen då den ställer spjället på på 20 graders öppningsvinkel och sedan reglerar motorvarvet genom att stänga av en spridare i taget.
De felkoder jag får är:
ECM-91F0 Throttle Unit, internal fault
ECM-91A7 Throttle Unit, internal fault
ECM-903C Throttle Unit, internal fault
ECM-9190 Throttle Unit, internal fault
ECM-903F Throttle Unit, internal fault
Alla koder har att göra med gasspjället och många pekar mot att spjällmotorn drar för mycket ström. Samtliga kommer tillbaka förr eller senare efter att man nollat dem. Har inga felkoder som pekar på lägesgivarna. Har läst noggrant om gasspjällsproblemen nu i några dagar och jag hittar nästan ingen info om andra förekommande fel än att lägesgivarna blir slitna. När bilen inte är i limp-home så är tomgången helt normal och den går som vanligt. Sen, oftast när man kör med låg last, så sätter den ibland felkod och går in i limp-home. Jag har mätt upp kablaget och jag har 12v och bra jord i kontakten till spjället. Det är även kliniskt rent på båda sidorna om trotteln och det känns inte som att spjället går trögt.
Har mätt spänningsfallet mellan pluspol och säkringsbox och jag har 0.2v spänningsfall när fläkten är på full effekt och elspeglar och eluppvärmd bakruta är igång. Vid normal belastning är spänningsfallet närmare 0.05V, så det känns inte som om felet ligger i matningen till spjället. Systemrelät till ECU och matningsrelät till spjället verkar fungera som de ska och ger ut rätt spänningsvärden. Har även testat tre olika batterier och med alla så sätts felkod förr eller senare.
När man slår på tändningen hör man inte alltid det pipande ljudet som låter när spjället gör sitt självtest och ETS lampan släcks inte vid de tillfällen där ljudet inte hörs. Dock så hörs alltid ljudet om man slår av tändningen inom några sekunder efter att man slagit på den vilken känns lite konstigt.
Mina slutsatser är att det är något internt fel på spjället men om det finns något mer jag kan testa innan jag byter ut det så får ni gärna komma med förslag :)
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005