Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har nu vid 28000 mil fått problem med gasspjället på min V70 2.5T -99. Jag har orignalspjället tillverkat 1998 och orginal mjukvara. Dock har jag inte de typiska problemen med att tomgången svajar och bilen rycker etc utan det enda kännbara symtomet är att bilen sätter felkod på spjället och går in i limp-home mode vilken gör att det är omöjligt att hänga med i trafikrytmen då den ställer spjället på på 20 graders öppningsvinkel och sedan reglerar motorvarvet genom att stänga av en spridare i taget.

De felkoder jag får är:
ECM-91F0 Throttle Unit, internal fault
ECM-91A7 Throttle Unit, internal fault
ECM-903C Throttle Unit, internal fault
ECM-9190 Throttle Unit, internal fault
ECM-903F Throttle Unit, internal fault

Alla koder har att göra med gasspjället och många pekar mot att spjällmotorn drar för mycket ström. Samtliga kommer tillbaka förr eller senare efter att man nollat dem. Har inga felkoder som pekar på lägesgivarna. Har läst noggrant om gasspjällsproblemen nu i några dagar och jag hittar nästan ingen info om andra förekommande fel än att lägesgivarna blir slitna. När bilen inte är i limp-home så är tomgången helt normal och den går som vanligt. Sen, oftast när man kör med låg last, så sätter den ibland felkod och går in i limp-home. Jag har mätt upp kablaget och jag har 12v och bra jord i kontakten till spjället. Det är även kliniskt rent på båda sidorna om trotteln och det känns inte som att spjället går trögt.

Har mätt spänningsfallet mellan pluspol och säkringsbox och jag har 0.2v spänningsfall när fläkten är på full effekt och elspeglar och eluppvärmd bakruta är igång. Vid normal belastning är spänningsfallet närmare 0.05V, så det känns inte som om felet ligger i matningen till spjället. Systemrelät till ECU och matningsrelät till spjället verkar fungera som de ska och ger ut rätt spänningsvärden. Har även testat tre olika batterier och med alla så sätts felkod förr eller senare.

När man slår på tändningen hör man inte alltid det pipande ljudet som låter när spjället gör sitt självtest och ETS lampan släcks inte vid de tillfällen där ljudet inte hörs. Dock så hörs alltid ljudet om man slår av tändningen inom några sekunder efter att man slagit på den vilken känns lite konstigt.

Mina slutsatser är att det är något internt fel på spjället men om det finns något mer jag kan testa innan jag byter ut det så får ni gärna komma med förslag :)
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Om gasspjällenheten (ETM) registrerar ett internt fel sätts felkod ECM-91F0 i motorstyrenheten.

Ersättningsvärde
-gaspedalen ignoreras vid bromsning.
-konstantfarthållaren kan ej aktiveras.

Felorsak
-spänningsmatningen till gasspjällenheten.
-föremål blockerar trottelplattan (oljefilm, damm etc.).
-dåligt laddat batteri eller korroderade anslutningskablar.
-defekt gasspjällenhet.
Felsymptom

-gaspedalen ignoreras vid bromsning.
-konstantfarthållaren kan ej aktiveras.
-ETS-varningslampan tänd (endast C70 och S/V70 –2000).
Tack för visat intresse! :)

Jo 28000 mil får man väl vara nöjd med från orginalspjället :)

Gjömde skriva i första posten att min felsökning utgått från felkodsinformationen i VIDA. Tror det är ECM-9190 eller ECM-91A7 som har som ersättningsvärde att förutom det som skrevs för ECM-91F0 även styrenheterna rekonfigureras om och då låser spjället till 20 grader och sedan reglerar varvtal med bränsleavstängning via spridarna, sitter på jobbet nu så kan inte kolla upp det just nu. När bilen är igång och generatorn laddar så ska väl inte batteriet kunna ge felkoderna? Enligt freeze frames så är batterispänningen 13.5V när felkoderna brukar sättas.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]