Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej. Har en Volvo 945 från 94 där jag ska byta belägg fram. Höger sida inga problem!
Men när jag skulle börja med vänster så lyckades jag inte få tillbaka kolven i oket. Provade med rörtång att pressa in den rör sig inte en mm :wink: Tryckte då på pedalen och kolven åkte ut en bit. Tog rörtången och pressa tillbaka den. Och den hgick tillbaks lika långt som den var ute från början. Höll på ett par ggr och smorde med 5-56. Men kolven går likförbannat bara tillbaka till samma läge som den var i från början. :evil:

Tror ni att bromsslangen agerar backventil? Hur ska jag lyckas få tillbaka den helt? Vad för verktyg brukar funka bra? Tving/ stor poligrip?
Jag köper ett nytt imon. Nu till andra frågor. När jag fått dit det nya oket och ska lufta bromsarna, är det lufta på alla oken som gäller då? Tänkte på att få loss alla nipplar, hade bilen på verkstad då dom bytte båda oken bak, då måste dom väl ha lossat nipplarna fram också? Går väl inte att bara lufta bak när de bytte de oken?
Är det nåt särskilt och tänka på när jag ska lufta? Tänkte på att bilen har ABS.
Det räcker med o lufta det nya oket :D
Jag bytte vänster fram o lufta bara där utan problem :D
Bytte även bromsslangen samtidigt. Inga konstigheter fast du har abs :D

Lycka till :D

Med vänlig hälsning/Roger
Nej det ska räcka att bara lufta oket som är bytt så länge det finns vätska kvar i behållaren.

Jag brukar använda ett lock med slang som man sätter på däcket så att man trycksätter behållaren, då är det bara att fylla behållaren och öppna luftnippeln och knakka lite på oket så luftbubblorna lossnar.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]