Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mmm... håller inte riktigt med faktiskt. Jag använder min ½" betydligt mer än dom mindre jag har. Jag skulle uppskatta att ½" används 70% av tiden, 3/8" 15%, 1/4" 10% och fasta nycklar 5% :P

En sak jag kan säga är att priset spelar stor roll på hylsnycklar. Jag har gått igenom massa lågpris grejor som gått sönder efter en tid, antingen spärrskaften eller någon hylsa som blivit rund/spruckit.

Köpte sen ett par satser i 2000kr klassen, och trots rejält med missbruk har inte en enda nyckel/hylsa/bit gått sönder.
Nu säger jag inte att alla ska springa och köpa hylsnycklar för 2lök, men därimot råder jag till att iaf kika på 800-1000kr klassen.
Det sista man vill är att en hylsa eller liknande ska gå sönder när man håller på med t ex bilen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är väl för att jag är finmeckare :lol:

Jag lägger märke till att det inte finns ngn procent över till skiftnyckeln. Denna svenska uppfinning :shock:
av Amarace
wissel skrev: Låt mig rekommendera storlek 3/8". En lagom storlek till 90% av alla jobb.

SJälv tycker jag det är en halvdan storlek, för vek för 16 o upp, för stark upp till 11, så då är den bra till 12-15 :)

Använder 1/2" främst, 1/4" för mindre. Men har 3/8" satser också, är bra för "nödskruvning".

Mitt bästa verktyg är dock Lednyckeln, dom flesta ogillar den, jag tycker det är ett bra verktyg.

Och skiftnyckel används också här, men inte till sånt som är mer noga med och så länge jag har fasta nycklar tillgängligt.

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]