Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Med risk att bli tjatig startar jag en till tråd om regenerering, denna gång om den regenerering som bilen gör själv. Som flera andra har skrivit här på forumet har jag märkt vid två tillfällen att förbrukningen gått upp markant, och att färddatorn inte visar 0,0lit/100km vid motorbromsning.

Mina frågor lyder:
-Kan jag någonstans i menyer eller på instrumentpanelen få bekräftat att regenerering pågår?
-Hur lång tid tar det normalt, jag har två gånger upplevt att det pågår i över 40min, vilket känns väldigt länge. Båda gångerna har det slutat med att min resa är slut och jag har stängt av bilen. Nästa gång jag startat bilen verkar ingen regenerering pågå. Båda gångerna har jag kört en lång stäcka i konstant fart 90km/h.
-Kan jag på något sätt minska tiden för regenering? Tex genom att köra på högre eller lägre varvtal.
-Påverkar min övriga körning hur långt det går mellan varje regenerering, dvs är det bra eller dåligt att då och då gasa på lite exra.
av JE Jr
Du kan nog inte få reda på att regen pågår, man försöker hålla detta så dolt för föraren som det går (efterlikna normalläget så långt det är möjligt) för att denne ska slippa tänka på detta/bry sig om det utan bara köra såsom en bensinbil.

Det är bra med en del längre körningar ibland där bilen hinner bli genomvarm, helst med landsväg/motorvägskörning. Endast korta stadskörningar där bilen knappt hinner bli varm är inte så bra för dieselbilar med partikelfilter. Då kan det till slut komma upp ett meddelande typ "ut med dig och kör landsväg en stund!" Borde stå något om just detta i användarhandboken?

Det skall normalt inte spela nån roll om du stänger av bilen mitt under regenereringen. Man har såklart testat detta under utvecklingen. Du ska ju normalt sett inte veta om att regen pågår och kan således inte undvika att stänga av bilen (även om du nu kan se att regen pågår på momentanförbrukningen)

Mitt råd är att inte bry sig om regenereringen ;) Låt den pågå när den gör det, det är väl utprovat hos tillverkaren!

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut, men jag kan tänka mig att du skall försöka undvika att parkera i 2meter högt snustorrt gräs om du ser att en regen pågår, men jag skulle gissa att Volvo även tänkt på detta?
Användarvisningsbild
av Guru
V9097 skrev: Mina frågor lyder:
-Kan jag någonstans i menyer eller på instrumentpanelen få bekräftat att regenerering pågår?
Nej.
V9097 skrev: -Hur lång tid tar det normalt, jag har två gånger upplevt att det pågår i över 40min, vilket känns väldigt länge. Båda gångerna har det slutat med att min resa är slut och jag har stängt av bilen. Nästa gång jag startat bilen verkar ingen regenerering pågå. Båda gångerna har jag kört en lång stäcka i konstant fart 90km/h.
Normalt 10-20min.
V9097 skrev: -Kan jag på något sätt minska tiden för regenering? Tex genom att köra på högre eller lägre varvtal.
Spontant nej. Fast kör du med extremt låg last och lågt varvtal så kommer troligen regenereringen att avbrytas?
V9097 skrev: -Påverkar min övriga körning hur långt det går mellan varje regenerering, dvs är det bra eller dåligt att då och då gasa på lite exra.
Det är sotmängden som avgör när det är dags. Högre förbrukning, mera sot? Skulle tro att bränslekvaliten också påverkar.

Allmän info om regenerering...
Partikelfiltret filtrerar bort mer än 95% av avgasernas partiklar. Efter ca 1000–1200 km är partikelfiltret fullt och behöver rengöras (regenereras). Regenereringen (förbränning av sotpartiklar) startas och utförs automatiskt under körning och tar 10–20 minuter beroende på körsätt. För att regenerera partikelfiltret krävs en avgastemperatur på ca 600 °C före filtret. Detta uppnås genom diverse motoråtgärder såsom trottling, ändrad bränsleinsprutning, aktivering av glödstift.

Regenereringen kan triggas på flera sätt:
*Förbrukad bränslemängd,
*Tid som motorn har varit igång.
*Körsträcka sedan föregående regenerering.
*Differenstryck över partikelfilter eller beräknad partikelvikt i filter.
*Start i verkstad med hjälp av diagnosverktyg.
*Av styrenhet motor (ECM) beräknad partikelnivå i filtret.

Det finns fem olika nivåer.
Nivå 1:Styrenhet motor (ECM) startar vid landsvägskörning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.
Nivå 2: Styrenhet motor (ECM) startar vid normal körning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.
Nivå 3: Ett textmeddelande, Sotfilter fullt, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och styrenheten sätter felkod.
Nivå 4: Styrenhet motor (ECM) kan inte längre på eget initiativ starta förbränning av sotpartiklar. Ytterligare ett textmeddelande, Motorsystem service erfordras, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och ytterligare en felkod sätts.
Nivå 5: Mer än 100 g sot. Det går inte längre att starta förbränning av sotpartiklar med hjälp av diagnosverktyget.
Användarvisningsbild
av V9097
Tackar för svar! :-)

Kanske är det för att jag kör på låga varvtal som det verkar ta så lång tid. Jag ska växla ner en pinne nästa gång och se om det blir annorlunda
Användarvisningsbild
av FSandstrom
För mig tar det också 40 minuter ibland (kanske oftare, men det är inte alltid man märker). Jag kollade nån gång på 110-väg och den drar ju snarare 0,9 i snitt än 0,65 och det i 110 väg i 40-50 minuter. Nä, det drar nog en hel del soppa, medelförburknignen ser bra ut på mätaren fram tills det är dags för genereringen (sker ganska exakt 1 gång per tank)
Användarvisningsbild
av V9097
FSandstrom skrev:För mig tar det också 40 minuter ibland (kanske oftare, men det är inte alltid man märker). Jag kollade nån gång på 110-väg och den drar ju snarare 0,9 i snitt än 0,65 och det i 110 väg i 40-50 minuter. Nä, det drar nog en hel del soppa, medelförburknignen ser bra ut på mätaren fram tills det är dags för genereringen (sker ganska exakt 1 gång per tank)
Intressant att du har samma upplevelse. Det jag tycker är märkligt är att det inte fortsätter nästa gång man startar bilen, eftersom den bevisligen inte var klar när jag stängde av.
av MrMupp
V9097 skrev:Med risk att bli tjatig startar jag en till tråd om regenerering, denna gång om den regenerering som bilen gör själv. Som flera andra har skrivit här på forumet har jag märkt vid två tillfällen att förbrukningen gått upp markant, och att färddatorn inte visar 0,0lit/100km vid motorbromsning.

Mina frågor lyder:
Ja i MyCar/drive ser man om "lampan" visar svart istället för grönt. Om svart kan man klicka igen, så kommer en beskrivande text upp.
V9097 skrev: -Hur lång tid tar det normalt, jag har två gånger upplevt att det pågår i över 40min, vilket känns väldigt länge. Båda gångerna har det slutat med att min resa är slut och jag har stängt av bilen. Nästa gång jag startat bilen verkar ingen regenerering pågå. Båda gångerna har jag kört en lång stäcka i konstant fart 90km/h.

-Kan jag på något sätt minska tiden för regenering? Tex genom att köra på högre eller lägre varvtal.

-Påverkar min övriga körning hur långt det går mellan varje regenerering, dvs är det bra eller dåligt att då och då gasa på lite exra.
Vet ej på övrigt, men detta är ju inget som stör över huvud taget.
Användarvisningsbild
av Momentum
Hmmmm
Påverkars det hela om man "blåser" på "lite".....?
Tycker inte det är så ofta man märker av det hela
Fast i bland då man kommer hem så tror man bilen ska fatta eld, så varmt luktar det
Användarvisningsbild
av FSandstrom
V9097 skrev:
FSandstrom skrev:För mig tar det också 40 minuter ibland (kanske oftare, men det är inte alltid man märker). Jag kollade nån gång på 110-väg och den drar ju snarare 0,9 i snitt än 0,65 och det i 110 väg i 40-50 minuter. Nä, det drar nog en hel del soppa, medelförburknignen ser bra ut på mätaren fram tills det är dags för genereringen (sker ganska exakt 1 gång per tank)
Intressant att du har samma upplevelse. Det jag tycker är märkligt är att det inte fortsätter nästa gång man startar bilen, eftersom den bevisligen inte var klar när jag stängde av.
Precis, jag har funderat på att stanna efter 20 min men det kanske är någon gräns den har passerat så det enda som händer är att det blir kortare tills den startar nästa gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Min regenerering sker absolut inte varje tank.. Tog nog minst 300 mil innan första gången och sen 300 mil till till nästa gång.. efter det har den gjort regenerering 2 ggr på ytterligare 550 mil.. så lite kortare intervall.

Har troligen att göra med att jag ofta kör resor på 15-20 mil.. och inte så värst många korta resor.

När det regenererar går min förbrukning upp från normala ca 5.5-ca 7.5 (på färddatorn). Men brukar inte pågå mer än max ca 4 mil.. Vilket är ca 20-25 min i motorvägsfart.

Släpper magnetkopplingen på kompressorn[…]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]

Byta servo XC60

Du skull bytt den när den började br&ari[…]