Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TompaSe
Jag har en XC70, -01 i otroligt bra skick som tyvärr nu står på verkstad efter en närsynt titt på en älg! Hela vänster sida är bucklig och repig och även taket är intryckt framtill, ev A-stolpe lite böjd. Nu säger volvia att de ska reparera bilen och det innebär ett takbyte på på den. Är det någon som har någon liten uppfattning om hur pass bra det kan bli och ev någon som kan tala om hur mycket jag ska räkna med att förlora på ett sånt ingrepp för jag vill inte ha bilen kvar efter detta!! :(
av axet
det är väl bara att byta in den, och låssas som det regnar? :wink:
Användarvisningsbild
av TompaSe
Önskar det vore så lätt, men nåt säger mig att bilhandlarna kan kolla upp om bilen har varit krockad eller ej. Sen så är det väl så att eftersom de skarvar nertill på alla stolpar så lär det synas om man öppnar dörrarna. Kan juh ha fel, det har hänt förr, men inte så ofta. :wink:
av axet
nja syns det att det är skarvat så skulle inte jag godta reparationen iallafall..
Sen så är det möjligtvis så att volvo-handlarna kan se att den varit krockad i deras datasystem, men byter du in den nån annanstans tex toyota så kan dom inte se det.
Sen kan du ju sälja privat också... köparen har ju undersökningsplikt1 :roll:
Användarvisningsbild
av Loner
TompaSe skrev:Jag har en XC70, -01 i otroligt bra skick som tyvärr nu står på verkstad efter en närsynt titt på en älg! Hela vänster sida är bucklig och repig och även taket är intryckt framtill, ev A-stolpe lite böjd. Nu säger volvia att de ska reparera bilen och det innebär ett takbyte på på den. Är det någon som har någon liten uppfattning om hur pass bra det kan bli och ev någon som kan tala om hur mycket jag ska räkna med att förlora på ett sånt ingrepp för jag vill inte ha bilen kvar efter detta!! :(
Den måste vara i ett verkligt kanonskick om dom bestämmer sig för att t.om byta taket på den.. För intryckt tak/a-stolpar brukar betyda inlösen även om bilen är felfri i övrigt..
Iom att det är självbärande kaross, så må¨ste man vara otroligt noga med att staga bilen om man skall byta tak..

Du har inte försökt deala med dem och få den inlöst då?

/L
Användarvisningsbild
av TompaSe
Loner skrev:
TompaSe skrev:Jag har en XC70, -01 i otroligt bra skick som tyvärr nu står på verkstad efter en närsynt titt på en älg! Hela vänster sida är bucklig och repig och även taket är intryckt framtill, ev A-stolpe lite böjd. Nu säger volvia att de ska reparera bilen och det innebär ett takbyte på på den. Är det någon som har någon liten uppfattning om hur pass bra det kan bli och ev någon som kan tala om hur mycket jag ska räkna med att förlora på ett sånt ingrepp för jag vill inte ha bilen kvar efter detta!! :(
Den måste vara i ett verkligt kanonskick om dom bestämmer sig för att t.om byta taket på den.. För intryckt tak/a-stolpar brukar betyda inlösen även om bilen är felfri i övrigt..
Iom att det är självbärande kaross, så må¨ste man vara otroligt noga med att staga bilen om man skall byta tak..

Du har inte försökt deala med dem och få den inlöst då?

/L
Som sagt den var i kanonskick och med helt rätt utrustning så det kanske beror på det att de bestämmer sig för att fixa den. Jag väntar på samtal från besiktningssnubben på Volvia så visst ska jag deala. En första granskning från Volvia sa att det skulle kosta minst 90 000 att fixa den, sen tillkommer andra kostnader som hyrbil osv.
Användarvisningsbild
av TompaSe
axet skrev:nja syns det att det är skarvat så skulle inte jag godta reparationen iallafall..
Sen så är det möjligtvis så att volvo-handlarna kan se att den varit krockad i deras datasystem, men byter du in den nån annanstans tex toyota så kan dom inte se det.
Sen kan du ju sälja privat också... köparen har ju undersökningsplikt1 :roll:
Ok! Jag hade i mitt stilla sinne trott att även alla andra kunde se det, men det är säkert som du säger att det är volvohandlarna som ser det. :-)
Får bli en ny XC från ickemärkeshanldare. :lol:
Användarvisningsbild
av Jensen
Handlaren brukar normalt sett inte kolla upp om bilen varit krockad el inte.
Om bilen är hel o fin vid värderingen och allt funkar som det skall så kommer man att byta in bilen till samma pris som en som ej är krockad.

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad fö[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]