- lör 11 maj 2013, 13:40
Jo jag vet, detta är ett volvoforum. Prövar ändå.
Jag hjälper en person hitta en fin rostfri (inte lätt) mercedes E-klass årgång 2002-2005.
Bilen ska ha någon av de mindre motorerna och automatlåda. Mindre motorer på dessa
årgångar blir då E200 Kompressor (sugmotor 200 finns ej kvar) eller E240 med liten V6.
Är införstådd med att dessa modeller är både rostkänsliga och elektronikkänsliga.
För flera år sen fanns ett inslag i Teknikens värld att man helst skulle välja en bil
tillverkad efter oktober 2003, de skulle tydligen ha fått något förbättrat rostskydd.
Så nu när åren gått och bilarna blivit äldre är frågorna:
1) Har bilar tillverkade efter oktober 2003 klarat rosten bättre?
2) Har några typiska fel och brister visat sej på 200K eller på 240-motorn?
3) 200K-motorn ska vara mer högljudd/surrig men ge bättre bränsleekonomi. Rätt?
4) 240-motorn ska på typiskt 6-cylindrigt vis gå mjukare och behagligare, men vara törstigare. Rätt?
Jag hjälper en person hitta en fin rostfri (inte lätt) mercedes E-klass årgång 2002-2005.
Bilen ska ha någon av de mindre motorerna och automatlåda. Mindre motorer på dessa
årgångar blir då E200 Kompressor (sugmotor 200 finns ej kvar) eller E240 med liten V6.
Är införstådd med att dessa modeller är både rostkänsliga och elektronikkänsliga.
För flera år sen fanns ett inslag i Teknikens värld att man helst skulle välja en bil
tillverkad efter oktober 2003, de skulle tydligen ha fått något förbättrat rostskydd.
Så nu när åren gått och bilarna blivit äldre är frågorna:
1) Har bilar tillverkade efter oktober 2003 klarat rosten bättre?
2) Har några typiska fel och brister visat sej på 200K eller på 240-motorn?
3) 200K-motorn ska vara mer högljudd/surrig men ge bättre bränsleekonomi. Rätt?
4) 240-motorn ska på typiskt 6-cylindrigt vis gå mjukare och behagligare, men vara törstigare. Rätt?
Volvo V70 Glt 170 Automat & Volvo V70 T5 260 Automat