Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#752175
Har en Renault megane automat årsmodell 2000 där växellådan beter sig konstigt. Den lever sitt egna lilla liv?

Först och främst lyser varningslampan för automatväxellådan till och från. Den börjar alltid lysa när man stannar vid tex ett rödlyse. Men efter ett par minuters rullande slocknar den. Det som är konstigt är att alltid när man saktar ner till stillastående är det som om bilen lägger i läge P automatiskt? Även fast läge D är i. Bilen kan börja rulla bakåt precis som en manuell vid stopp, och det händer inte antar jag med automater?

Sedan när man gasar upp från stillastående, är varvmätarn på 3000 utan att bilen knappt kommer framåt.. men vips så rycker det till och bilen kommer upp i fart. Vissa dagar rycker det väldigt mycket när den växlar, men vissa dagar växlar den hur mjukt som helst.

Jag har precis sålt min V70 2,5 och bara kört Renaulten några dagar. Renaulten är 1,6 och klenare motor.. Kan det även ha och göra med att jag är ovan pga bilbytet? Dvs ang att den accar segt och växlar annorlunda osv.

Tacksam för alla svar jag kan få!
#752211
johanlind skrev:Kan det även ha och göra med att jag är ovan pga bilbytet? Dvs ang att den accar segt och växlar annorlunda osv.
Nej, det där är absolut inte normalt. Som du beskriver det att den driver dåligt och plötsligt "rycker till" och börjar fungera tyder på att nånting definitivt är fel.

Att den slutar driva då du stannar i korsningar KAN vara normalt, vissa biltillverkare höll på med såna häxkonster kring millennieskiftet. Även Volvo på dom första P2-bilarna. Sök på "neutralkontroll" här på forumet så hittar du massor. Däremot ska den börja driva igen direkt du lyfter bromsen men då har vi ju det där med att din låda mår dåligt och inte alltid vill driva som den ska. Vet dock inte om en Megane ska ha neutralkontroll eller inte.

Vad än det är så ska du inte köra omkring för länge och vänta på att det blir bättre. Om det t.ex beror på låg oljenivå så kan det vara så att nånting som borde få smörjning går torrt, och då blir det bara dyrare när du väl tar dig i kragen och lämnar in den. Lameller och sånt mår inte heller bra av ryckiga och oprecisa växlingar.

MItt tips? Strunta i märkesverkstan och lämna in den till en automatlådeexpert istället.
#752214
Jaa kollade precis oljan, var lite brunaktig såg smutsig ut. Bilen har stått i garage över 1 år det kan ju kanske förklara den konstiga oljan. Har en lokal Meck som är billig får ta och ringa honom och hoppas på att han kan titta på felet! :-)

Om jag åker bilen i morgon och måndag (Max 5 mil totalt) tror ni det gör någon större skada?
#752236
Antagligen var oljan lika brun för ett år sedan när bilen ställdes som den är nu.
Den är bränd, olja alltså. Antagligen p.g.a. slirande lameller eller bromsband i lådan.
Det kan också vara så att den överbelastats och kylningen varit otillräcklig.
Kör så kort sträcka du tycker är nödvändigt.
#752615
Har nu felsökt automatlådan på verkstaden, de fick upp felmeddelandet: ingående varvtal. Tydligen någon sensor som krånglar som har funktionen att bestämma när bilen ska växla. Det förklarar nog varför bilen växlar hej vilt fel. Någon som vet vad detta kan kosta? Mekanikern sa att materialet inte kostar många hundralappar. Men man vet aldrig vad de tar för jobbet osv.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]