Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
Hej!

På ett varuhus i stan rear man nu ut Mobil1 5W-50 Rally Formula för 379kr/4l just nu. Ordinarie pris är 599.

Oljan är datummärkt 2008-07-11, dvs snart fem år gammal. Om man jämför klassningarna med den nyare som säljs till ordinarie pris stämmer de överens.

Så, ska man slå till på rean, eller är det ett dumt köp att köpa så gammal olja? Är olja färskvara så att säga?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Kan inte tänka mig att motorolja skulle vara direkt känslig att förvaras x-antal år i obruten förpackning.
Innan den pumpades upp ur marken så hade den väl legat där x-antal miljoner år :wink:

Bromsvätska som är hygroskopisk (stavning) däremot kanske har ett bäst före datum, fast är förpackningen oöppnad så :???:
Användarvisningsbild
av thorell
Så kan man ju också tänka :) Det verkar ju vara ganska logiskt.
av Droopy
olja kan du lagra i årtionden, vi har bulk mineral på jobbet som säkert är 15år gammal ( används väldigt sällan )
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Mekanikkere på volvo sier at mineral olje holder seg "evig", men at syntetisk ikke gjør det.
Användarvisningsbild
av Funk
Shelf life för semi eller helsyntetisk olja brukar sägas vara 60 månader i fabriksförsluten förpackning förvarad frostfritt. Troligen med ganska bred marginal...
Öppnad flaska eller i fat , ca. 12 månader.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte vi tömmer och byter i våra tankar med smörjoljor vi har på jobbet, de fylls på och tappas av i den takt den går åt helt enkelt.

/Martin
Användarvisningsbild
av thorell
Så, då kan jag känna mig ganska bekväm med den billigare oljan.

Men, nu har jag hittat Shell Helix Ultra 5W-40 för 399kr/4l. Beslutsångesten är ett faktum. Vad ska jag välja?
Användarvisningsbild
av Vojje
tagit en sväng till ICA Maxi, förmodar jag :lol:
Användarvisningsbild
av thorell
Vojje skrev:tagit en sväng till ICA Maxi, förmodar jag :lol:
Det stämmer gott :)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor