- fre 12 apr 2013, 19:30
Jag har en Volvo S70 GLT 1998 med motortyp 2,5 l, 20V B 5254 S 125 kW och varningslampan för lambdasonden tändes förra sommaren. Jag åkte till en Volvoverkstad i Åkersberga för att undersöka vad det var som var fel. Felsökningen kostade ca 800 kr och man kom fram till att det var luftpumpen som gått sönder eller inte fungerade som den skulle. Reparationen skulle kosta ca 7 000 kr, vilket jag tyckte var väl mycket för en så gammal bil. Så jag vände mig till en mindre universalverkstad på landet i Bjärnum där jag fick hjälp med att byta den främre laqmbdasonden, nya tändstift och en felkodläsning som kostade 4 130 med arbete, reservdelar, frakt och moms. Bilen besiktigades därefter hos SBP och blev godkänd med rätt avgaskontrollspecifikation 100. Efter 3 månader tändes varningslampan för lambdasonden igen och jag lämnade in bilen på samma verkstad med garanti för åtgärd. Lambdasondens lampa släktes och bensinförbrukningen gick ned, men i vintras tändes den på nytt. Enligt Bosch som tillverkar lambdasonder för Volvo ska man byta lambdasond efter 16 000 mil. Bilen har gått endast 2 000 mil sedan bytet av den främre lambdasonden. Ska jag försöka mig på att byta den bakre lambdasonden för att bli av med felet eller är det andra reservdelar som ska bytas? Kan verkstaden genom felkod-läsningen se var felet sitter? I påskas råkade jag ladda ur batteriet, och då slocknade varningslampan, men den tändes åter efter en vecka. ;-//