Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo S70 GLT 1998 med motortyp 2,5 l, 20V B 5254 S 125 kW och varningslampan för lambdasonden tändes förra sommaren. Jag åkte till en Volvoverkstad i Åkersberga för att undersöka vad det var som var fel. Felsökningen kostade ca 800 kr och man kom fram till att det var luftpumpen som gått sönder eller inte fungerade som den skulle. Reparationen skulle kosta ca 7 000 kr, vilket jag tyckte var väl mycket för en så gammal bil. Så jag vände mig till en mindre universalverkstad på landet i Bjärnum där jag fick hjälp med att byta den främre laqmbdasonden, nya tändstift och en felkodläsning som kostade 4 130 med arbete, reservdelar, frakt och moms. Bilen besiktigades därefter hos SBP och blev godkänd med rätt avgaskontrollspecifikation 100. Efter 3 månader tändes varningslampan för lambdasonden igen och jag lämnade in bilen på samma verkstad med garanti för åtgärd. Lambdasondens lampa släktes och bensinförbrukningen gick ned, men i vintras tändes den på nytt. Enligt Bosch som tillverkar lambdasonder för Volvo ska man byta lambdasond efter 16 000 mil. Bilen har gått endast 2 000 mil sedan bytet av den främre lambdasonden. Ska jag försöka mig på att byta den bakre lambdasonden för att bli av med felet eller är det andra reservdelar som ska bytas? Kan verkstaden genom felkod-läsningen se var felet sitter? I påskas råkade jag ladda ur batteriet, och då slocknade varningslampan, men den tändes åter efter en vecka. ;-//
Nu är jag inte 100 på detta, men det du kallar "varningslampa för lambdasonden" är en lampa för att _något_ är fel i motorstyrningen. Om inte någon felkod säger att det är lambdasonden så är det ingen koppling till den.
Samt att även om det skulle finns felkod på lambdasonden så är det inte säkert att det är den som är kass ändå. På min vet jag att problem med gasspjället kan sätta felkod på lambdasonden som exempel.
EDIT: förklarade lite bättre(?)

Men som sagt, är inte 100 på detta.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tycker det verkar som att lampan tändes pga felkod på luftpumpen, och verkstaden bytte sond? För i så fall har verkstaden gjort bort sig på din bekostnad.
Bra att veta är detta: lambdalampan tänds för ganska många olika fel på motorstyrningen, där en sond är en sak, och T ex luftpump är en annan.
Hitta någon som kan läsa ur aktuell felkod och återkom, så får du säkert bättre hjälp här.
En gammal jobbarkompis hade fel på sin luftpump och det tände motorlampan. Han hitta en beg bytte till sen släckte coderna och bilen fungerar klockrent igen utan lysande lampa.
Säger som taxi troligtvis byte lille fixar verkstaden lamda sond i onödan...
Hej, tack för tipset. Nu förstår jag att jag skulle ha byitt luftpumpen redan från början så hade inte motorlampan lyst. Jag trodde att motorlampan
endast indikerade fel på någon av de två lambdasonderna, eftersom lambda-symbolen fanns skriven i grönt på den gula lampan. Det är nu som att köpa billigt blir dyrt i längden. Att köpa en begagnad luftpump som passar just min motormodell B 5254 S kan vara vanskligt. Den kan ju vara lika sliten som min egen. Jag tror inte jag klarar av att göra pumpbytet själv.
/Lars
:x
av *pettson*
Två andra saker som står en dyrt är fantasilöshet och okunskap.
Vi börjar med att luftpumparna dör av kondens och ovilja att ta tag i problem med backventilen. Dom går väldigt lite så drifttiden är inte lång för nån pump. Utslitna pumpar är ingen vanlighet . Först är det läge att få systemet uppmätt. Diagnossystemet har kontakt med reläet,inte pumpen i sej. Alltså vet du inget om pumpen förräns den är uppmätt. Relät är inte dyrt att köpa nytt om det behövs.
När man sen ska köpa pump bör man ta reda på dess nummer. Alla pumpar oavsett vad dom sitter i för bilfabrikat, är domsamma om numret är samma. Plötsligt fanns det fler att köpa och prisutbudet blev större.
Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil, men det kan finnas en hel serie koder enbart till luftpumpssystemet (SAS, secondary air injection system), beroende på felkod behöver det inte vara just pumpen.
Sen om det skulle vara en dyr reparation så finns det åtgärder som kanske inte är helt konventionella, detta system är till för att få katalysatorn varm fortare, men man tjänar nog inte mer än ett par minuter efter kallstart. Det är alltså inte helt livsnödvändigt att ha det fungerande.
Googla, gärna på engelska också, så förstår du snart vad det handlar om.
Verkstaden du lämnade till som bytte lambdasonden, var det du som sa att de skulle byta den eller det var dom som påstod att det är det som skall bytas om motorlampan lyser? I vilket fall borde dom ju veta hur det är. Sa dom något om felkod på lambdasonden?

Du skrev också att när du lämnade in 2a gången på garanti så gick förbrukningen ner, vad gjorde dom då?

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]