Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gussve
Hej.
Jag har ett märkligt tomgångsproblem.

Bilen går bra på landsväg, dock är tomgången väldigt hög, cirka 1800-1900. Den drar 20 % mer bensin jämfört med tidigare
Bytt tomgångsmotor, hjälper inte.
Ger felkod 2-3-1 (Lambdareglering, mager eller fet, dellast)

Det som gör mig fundersam är att när jag tar bort strömmen till spridarna så tappar motorn kraft förutom vid cylinder 1. Jag bytte spridare och skiftade med övriga cylindrar men problemet kvarstår vid Cyl 1. Den har lika hög tomgång trots att jag tar bort strömmen till Cyl 1. Däremot om jag tar bort tändkabel till Cyl 1 och gasar upp bilen så märker jag att den tappar i ork.

Kan det vara ventilen i cylindern som står i öppet läge?

Vad tror ni är felet?
Mitt nästa steg är att kompressionsmäta cylindern.
Användarvisningsbild
av lennarte
qussve skrev:Det som gör mig fundersam är att när jag tar bort strömmen till spridarna så tappar motorn kraft förutom vid cylinder 1. Jag bytte spridare och skiftade med övriga cylindrar men problemet kvarstår vid Cyl 1. Den har lika hög tomgång trots att jag tar bort strömmen till Cyl 1. Däremot om jag tar bort tändkabel till Cyl 1 och gasar upp bilen så märker jag att den tappar i ork.
Grundproblemet kan vara "dålig ork" på 1-ans cylinern. Sedan kan det andra vara att styrdatorn försöker kompensera det. Kompressionsprov är en bra början.

Mvh
Lennart
av gussve
Jag har troligtvis löst problemet. Jag plockade ut säkring nr 1 i 20 sekunder. - Enkelt!
Troligtvis har styrenheten registrerat att tomgångsmotorn var fel tidigare och därför skickat signal att mer bränsle ska skickas fram. Efter att jag hade bytt tomgångsmotor var signalen kvar tills jag bröt strömmen. Ibland är det enkelt.
Nu finns det inte längre någon felkod och tomgången är bra!
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]