PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av PatrickK
Hej!

Jag har problem med mycket avlagringar i tanken till min 145 E.

Har någon något bra tips på hur man kan åtgärda detta?

Alternativt, vet någon var jag kan få tag i en ny tank? Har än så länge inte hittat någon tank till 145 E från 1973 då de skiljer sig något från vanliga 140seriens tankar iom returröret.

Tacksam för hjälp och tips!
av Rådlös
Vad består avlagringarna av?
I vissa sammanhang är det välkänt att bensin ger hartsavlagringar. Speciellt på hobbybilar som kanske står avställda periodvis. Ett av dom kända sammanhangen där detta visar sig är om man vill köra på E85. Etanolen löser upp dom här avlagringarna och bränslefiltret blir fullt på kort tid.
Du skulle alltså kunna utnyttja detta genom att blandtanka med en avvägd mindre andel E85. Prova med 15 - 20 liter E85 och resten bensin. Köp redan nu ett nytt filter så du har ett till hands när det visar sig att det blir fullt.
Moderna datorstyrda och lambdareglerade insprutningsmotorer anses kunna klara minst 30% etanol utan någon åtgärd. Hur det är med din B20 E-motor vågar jag inte uttala mig om i detta fallet, men den tål en viss del etanol i alla fall. Tänk också på att 30% etanol är mer än 30% E85. Vill du läsa mer om detta, så gå in på http://www.etanol.nu Där får du veta allt och lite till.

Lite överkurs: Om du har gamla bränsleslangar, så har du förmodligen små sprickor i dom, både på utsidan och insidan. Hartset tätar dom här sprickorna medan etanolen "tvättar" och sköljer ur slangarna invändigt. Är dom då i dålig kondition så kan dom börja läcka eller i värsta fall spricka av helt. Därför bör du samtidigt med den här blandtankningen byta ut dom gamla till nya som tål etanol och bensin. Sådana slangar är inte ovanliga eller unika på något sätt. Dom finns överallt där det säljs bil- och båttillbehör. Men en varning! Det finns ett fabrikat ILO som säljs av Biltema och Jula bl.a. Den slangen spricker efter något år oavsett om det är bensin eller etanol i den. Köp alltså inte ILO!
Alla nya bilar i dag har "godkända" gummikvaliteter i bränsleslangarna.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]