NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MPN
Hej

Var hos lokala Volvohandlaren idag och det verkar som att dom rear ut de sista C70 bilarna nu. Dom har en C70 D3 Inscription (ny) i hallen. Synpunkter på denna bil och på priset?

Bilen har det mesta utom RTI Den har gått 0 mil men är registerad i Juli 2012. Ordinarie pris har varit omkring 440000:- Nu är den nedsatt till 349000:-

För övrigt har den automat, Premium Sound, Extra fin läderklädsel, läderklädd instrumentbräda, 18" mm
Användarvisningsbild
av Knight8806
Med nästan 100k i rabatt har du fått ett riktigt bra pris måste jag säga, för en bil som inte annars är helt vanlig. Dessutom kommer den i Inscription utförande vilket är trevligt. Tänk bara på att samtliga garantier gäller från registreringsdatumet, dvs. Juli 2012. Det är alltså 7 månaders garantier som du går om miste.
av MatsO
Nu har ju Volvo längre garantier än konsumentköplagen kräver men det den senare garanterar gäller från köpedag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är skillnad på registreringsdatum och första dag i trafik, har den 0mil när den ju inte varit påställd ännu.

/Martin
Användarvisningsbild
av V9097
Bara så att du är medveten om det. Det säljs nu de sista 150 C70 i Sverige med tillägget Exclusive, vilket innebär i princip all tänkbar utrustning. Men det blir antagligen betydligt dyrare än den bil du tittat på
Användarvisningsbild
av Knight8806
Det är skillnad på registreringsdatum och första dag i trafik, har den 0mil när den ju inte varit påställd ännu.
Många nya bilar säljs med några "enstaka" kilometer på mätaren. Bilen räknas då naturligtvis fortfarande som ny. C70:in i det här fallet är en utställningsbil, dvs. ett nytt fordon som står i bilhallen. En bil som redan har registrerats (till Volvo) och som har ställts på i samband med registreringen för att sedan ställas av omedelbart (detta för att återförsäljaren inte ska behöva betala skatt). Det finns emellertid en fördel här för återförsäljaren och räknas som en direkt nackdel för kunden, eftersom samtliga garantier börjar rulla fast bilen inte har blivit såld ännu. När kunden sedan köper bilen har den inte lika lång garanti som den normalt skulle ha fått om man hade gjort en nybilsbeställning. Detta räknas in som "registreringsbonus" för återförsäljaren.

Så här lyder Volvos svar i ärendet:

"Volvo:
1. Vi tar avstånd från detta och undviker det så långt det är möjligt. Det kan förekomma vid enstaka tillfällen, exempelvis med utställningsbilar/demobilar. Volvo arbetar inte med registreringsbonus.
2. Vi behöver inte fundera i de banorna."
Källa: http://www.vibilagare.se/reportage/kund ... pa-garanti

Denna länk (http://www.vibilagare.se/reportage/tre- ... n-forsvann) rör inte Volvo, men ger en bild av hur det kan fungera.
Användarvisningsbild
av MartinS
Knight8806 skrev:En bil som redan har registrerats (till Volvo) och som har ställts på i samband med registreringen för att sedan ställas av omedelbart (detta för att återförsäljaren inte ska behöva betala skatt).
Vad är det för skatt du refererar till?

Jag tror du blandar ihop begreppen med förregistreringar och registreringsbonusar.

/Martin
Användarvisningsbild
av Knight8806

Jag tror du blandar ihop begreppen med förregistreringar och registreringsbonusar.
Jag pratar om vanlig fordonsskatt som betalas när fordonet ställs på.

C70:n är "förregistrerad" och ger en "registreringsbonus" till åf när den väl säljs, eftersom bilen då har en kortare garantiperiod. Vad är det jag har blandat ihop?
Användarvisningsbild
av MartinS
Knight8806 skrev:

Jag pratar om vanlig fordonsskatt som betalas när fordonet ställs på.
Den betalar ju köparen? Den har inget med förregistrering att göra.
av MPN
Hej

Vi var och kollade på bilen i lördgs och den är verkigen jättefin. Den är tillverkad i januari 2012 och är således en -12:a I priset på 349 fick men även med vinterdäck, eller som säljaren mailade mig idag på morgonen 340 utan vinterdäck

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]