Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjena ny på forumet så hoppas de finns något volvo freak som har svar på mina frågor.

skaffade en 940 fulltryckare i fredags som sagt. lördagen där efter så gick slangen mellan turbon och WGn sönder så turbon skenade iväg till 3bar ( enligt mätaren) och resulterade i ca 50 hål i blocket, 1 kolv kluven, en vevstake av och hela mellanaxeln gick i små bitar. men en god vän till mig hade en 940 ltt från 97 som reservdelsbil som startade och gick som en dröm, 23 ***mil med full service bok. så jag pyntade han 3500kr och vi bytte motor. eftersom de var en ltt så tog vi min gamla wastegate som var hårdare, det var de ända som skiljde motorerna. så den startar och laddar ca 0,8bar. men problemet var inte löst som jag hade hoppats.

den nya motorn vill inte gå som jag vill. den är helt körbar men går sjukt fett, ca 2-3liter milen och svartryker och sotar igen stiftena på nolltid. lambdalampan började lysa efter motorbytet. och den har ca 1100varvs tomgång vilket är högt. jag kopplade upp bilen till ett obd uttag idag och fick då fram att tomgångsmotorn samt tempgivarn var ur funktion/ alternativt ingen kontakt. men detta ska väl inte orsaka att bilen går så pass fett som den gör eller att lambdalampan lyser. bilen kördes med nya motorn i två dagar fast fortfarande gamla soppa/tändnings boxarna och soppa boxen var vikingachippad. så idag prövade jag byta till båda boxarna som satt i donator bilen utan något vidare resultat.

så jag har en känsla av typ att en kallstartsventil bör ligga i helatiden. men den teorin bör spricka ganska fort med tanke på att jag har ett ytterligare problem. när bilen har stått en hel natt så är den jätte segstartad och när den väl går igång så tål den ingen gas den första minuten. men när den har varmkörts ett tag så startar den problem fritt resten av dagen.

jag har sprayat startgas vid alla tänkbara anslutningar för att söka efter tjuvluft men inte hittat något.

motorn gick som en klocka i förra karossen. och min gamla motor gick som en klocka i denna kaross tills den skjöt

jag försöker få ihopp det i huvudet men mina kunskaper tar slut här. efter flera dagars klurande och felsökande så frågar jag nu er om hjälp.
Hej. Några förslag:
* Helt säker på att du kopplat givarna och det andra på insugssidan rätt? Det brukar finnas ett överblivet kontaktstycke hängande där (som alltså inte ska anslutas till något) som gör en förvirrad. Är temperaturgivaren inte inkopplad som den ska tänds motorlampan.
* Luftläcka någonstans mellan LMM och insug gör att motorn går fett vid belastning. Att hitta läckor där med startgas är kanske svårt för det är inget vidare undertryck på tomgång. Däremot är det ju rätt stort övertryck i rör och intercooler vid belastning (dvs efter turbon), och ett hål där gör att LMM ger alldeles fel information till styrenheten och motorn får för mycket bränsle. Något kanske brast vid haveriet.
Mvh

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]

Hej! Har fått samma problem som dig och undr[…]