Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
Jag undrar om någon är haj på högtryckstvättar...För jag förstår mig inte på felet;
Innan jag skruvade isär den, så kom det inget vatten ur högtvätten när jag anslöt trädgårdsslangen, oavsett om den var av eller på.
Jag har laddat upp bilder på denna sida så ni kan se hur det ser ut: http://www.ladda-upp.se/galleri/filip/
På den sista bilden så har jag ritat-på vad jag rengjorde innan jag plockade isär den.
Tyvärr så hittade jag inget trasigt när jag hade plockat isär den, det är något dolt fel.

Märket på skrotet är en Kränzle. Modell: Profi-Jet D150 150bar - 12l/min.
Ett tyskt märke för dom som inte vet det...
Sen bör det väll kanske tilläggas att den har stått oanvänd i en potatiskällare i typ 10-15 år...

Vore kul om man kunde få fart på den, Alton här hemma är inte världens höjdare.

Tack på förhand /Filip
Användarvisningsbild
av filip2
Jo, jag tycker också den skulle kunna vara värd å renovera, en ny är ju inte gratis direkt.
Jag får ringa å höra med dom.
filip2 skrev:Tjena :D
Nja, jag funderar på å höra med lindareverkstaden här i uppsala, men jag får se, tar det nästa vecka :)

Den här då:
http://www.roosclean.com/produkter/defa ... tail&id=13

lite högre tryck på den, bara 15 bar förvisso :lol:
Okay, jo den tvätten verkar ju också vettig, iof en aning dyrare och ''bara'' 10meters slang :)
av dammfri
För det första.
En lindarverkstad kan el och lindningar. Dom kan inte högtryckstvättar i vanliga fall.
Det problem som beskrivs kan bara ett Kränzle proffs lösa.
Den hemsida något med "Vertygs-nånting" pekar på är en gammal Kränzle modell dvs en utgången modell.
Det skulle jag aldrig köpa såvida inte priset är avsevärt lägre. Det är en hyllvärmare även om reservdelar finns.
Jag rekommenderar att man köper en aktuell modell så är man säker på att reservdelar finns i många år.
Användarvisningsbild
av filip2
Uppsala elektriska lindareverkstad pysslar också med högtryckstvättar, dock så ville dom inte ha med Kränzle å göra.
Sen så har jag pratat med roosclean och vi gick igenom på telefon vad som ska vara rengjort, men det var ju saker som jag redan hade kollat, men jag ska plocka isär det lite ytterliggare å blåsa allt med tryckluft.
av dammfri
Kränzle 1150 (med eller utan T där T:et står för Slangvinda + 15m slang) är en äldre utgången modell.
Därefter kom 1151 (med eller utan T) som nu ersatts av 1152 TST medan 1132 ersätter 1151 utan slangvinda med 10m slang. Det som är mindre bra med dessa modeller är att de är högvarviga dvs 2.800 rpm i motsats till den diskuterade maskinen som inte släpper genom vatten som är en lågvarvig motor dvs 1.400 rpm. Fördelen med en lågvarvig är att den håller avsevärt längre, kanske dubbelt så lång livslängd, men blir å andra sidan dyrare i inköp eftersom en lågvarvig elmotor har mkt mer kopparlindningar än en högvarvig.
Vill man ha en hobbymaskin är 1100:serien bäst på marknaden både avseende maxtryck, vattenmängd och livslängd, dock ska man se till att få bra rabatt minst 1.000:- till 1.500:- eftersom 1150, 1151 är hyllvärmare som handlarna säkert vill bli av med. Vill man ha en "proffsmaskin" skaffa en lågvarvig.
Att samma modell ger olika maxtryck hänger samman med att till Sverige importeras två olika modeller av just 1100:serien, en "fabriksoriginal" med det högre maxtrycket och en nedtrimmad "svensk" variant där skillnaden är att den nedtrimmade varianten kan startas med stängd pistol, inget vattenflöde, medan originalet kräver att pistolen är öppen, dvs vattnet ska flöda när man trycker på strömbrytaren, annars är det risk att proppen går om man har snabbsäkringar hemma istället för de gamla hederliga 10 Amp propparna som man kan byta när de går sönder.
Vänd dig till någon som vet vad de saluför, det lönar sig i längden även om det skiljer några 100-lappar i pris. Prispressarna på Prisjakt, Blocket etc. ger ingen support på maskinerna och då blir det i slutändan dyrare när det är dags för service eller reparation eftersom man inte ska räkna med att dom som kan är villiga att hjälpa en kund som inte köpt maskinen hos dom.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]