Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en s60 t5 -05 som gått 18300mil trimmad till 320hk. Har börjat känna av vibrationer i kopplingspedalen i bottenläge samt när jag börjar trycka ner den, det gnisslar/tjuter ibland med när jag står på tomgång med kopplingen uppe, sen när ja trycker ner den slutar det gnissla/tjuta.

Någon som kan ha en aning vad det är för fel ?

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Perc
Är 99 procent säker på att det är urtrampningslagret som gjort sitt. Eller trycklager som det också heter.

I praktiken innebär det byte av koppling (och vevaxeltätning, om det är som på 850) då allting ändå redan är nerrivet.
Användarvisningsbild
av Vojje
lindstrom90 skrev:Har börjat känna av vibrationer i kopplingspedalen i bottenläge samt när jag börjar trycka ner den, det gnisslar/tjuter ibland med när jag står på tomgång med kopplingen uppe, sen när ja trycker ner den slutar det gnissla/tjuta.
Det är fjädrarna i lamellen som gjort sitt. Men åtgärden blir densamma. Kopplingsbyte.
lindstrom90 skrev:för det konstiga är att det var så i höstas med, men sedan försvann det, och kommit tillbaka nu.

okej tack för svar, ska ringa runt lite om prisförslag, på verkstäder :)
Om du gör det på volvo så räkna med rut 12000 :- Kopplingsbyte är inte billigt.
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]