Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Det är så att min 740 90a med en 230F motor dör vid körning efter några kilometer, först dog den efter ca 1,5mil men det har blivit mindre sträcka nu efter ca 3-4 veckor..
Visade inga felkoder först utan började göra det efter jag hade bytt bränslepumpsrälet, rengjort gasspjället och bytt vevaxelgivarn(som volvomekaniker trodde det kunde vara)

Efter det var bytt(måste ju börja någon stans) så visa den felkoderna 1-2-1 och 1-4-4 vilket betyder att luftmassemätarn är kass ungefär(eller kan det betyda annat med?), så köpte en ny sådan och satt i.

Då blev det helt plötsligt jätte ojämn tomgång som låg runt 150 0varv och sedan efter gas så gick den ner på ca 500 och nästan dog och hoppade upp till 1500 och så höll den på i tomgång en halv min till den dog helt...

Hade misstankar om att lambdasonden skulle vara kass men den blev bytt för lite mindre än ett år sedan, satte då dit en bosch orginal lambdasond så borde inte vara det.

Någon som har någon ide eller varit med om samma sak? alla ideer är välkomna då jag börjar tröttna på detta nu!
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]