- fre 18 jan 2013, 10:40
#719309
Köpte en 740 ett tag sedan som en bruks/lek/projektbil. Ångrar mig inte. Än. Gav 6000 för den, skattad och besiktad. Rätt bra pris känner jag.
Köpte den i slutet på November och fram tills den 21a december så gick den bra, sen rasade motorn.
Motorn skar för att ägaren innan hade slarvat när han hade bytte topplockspackning. Så det kom in vatten i oljan och det gick som det gick.
Ett motorbyte kom på tal direkt då jag hade en donatorbil. Sagt och gjort. Motorn som jag byter till har gått 15900, från 88 den med. Knappt inkörd med andra ord.
Det som sitter på härket i dagsläget:
*Slungdiff från 940 med svetsad hävarm(driver på båda hjul upp till 60)
*Kapade fjädrar
*Maskintuta
*Tonade rutor runt om
*Stereohögtalare på hatthyllan
*Startspärr
Det som skall bytas/fixas:
*Dörrklädsel runt om, den är ful och söndersparkad.
*Innertak. Hänger som vanligt.
*Belysning för vred till helljus och värmepaket.
*Svetsa om/bygga nytt avgassystem.
*Slutsteg och baslåda.
*Extraktorgrenrör.
*531 topp.
*Komradio för intern kommunikation mellan bilarna. Jobbigt att hålla på med mobilen när man kör.
*Ljusramp på taket.
*Större generator.
*Bensinvärmaren.
Det som har fixats:
*Kablage till radio, var klippt och såg ut som ett råttbo.
*Prostatagrill(stjärtvärme) på båda framstolar.
*Dörrhögtalare bak.
*Nytt packbox till pinjongdrevet på diffklumpen.
*Nyrenoverad växellåda.
*Nya tändkablar
*Nya stift
*Ny fördelare
*Ny rotor
Dagarna efter jag köpte den

Översikt

Lite skitigt kanske?

Motorbyte i full gång

Motor ur

Ser lite tomt ut

Bild på motorn som rasat.Fick ett finfint inspektions hål, staken innanför hålet är lite krokig.

Fick även reda att motorn som rasat har blivit buskörd så det heter duga de senaste 10 000 milen. Vill säga från 25 till 35, jag är förvånad att den höll så länge. Och varken filter eller oljan var bytt. Blir mörkrädd bara jag tänker på det.
Xenonljusen kastade jag åt helvete för att de inte funkade alls, sen hade förra ägaren målat allt i motorutrymmet guld. Ser förjävligt ut rent sagt, färgen flagnar ju bara bort.
Ny stötfångare och huv är monterat i dagsläget. Blir inget meckande i helgen då tjejen har sagt ifrån och vill träffa mig. Har meckat bil i 2 helger nu, så hon är road för att säga det minsta.
Nytt fördelarlock, rotor, tändkablar stift och filter bör dyka upp på måndag!
Återkommer med mer biler allt eftersom, på tisdag blir det nya fräscha bilder!
Köpte den i slutet på November och fram tills den 21a december så gick den bra, sen rasade motorn.
Motorn skar för att ägaren innan hade slarvat när han hade bytte topplockspackning. Så det kom in vatten i oljan och det gick som det gick.
Ett motorbyte kom på tal direkt då jag hade en donatorbil. Sagt och gjort. Motorn som jag byter till har gått 15900, från 88 den med. Knappt inkörd med andra ord.
Det som sitter på härket i dagsläget:
*Slungdiff från 940 med svetsad hävarm(driver på båda hjul upp till 60)
*Kapade fjädrar
*Maskintuta
*Tonade rutor runt om
*Stereohögtalare på hatthyllan
*Startspärr
Det som skall bytas/fixas:
*Dörrklädsel runt om, den är ful och söndersparkad.
*Innertak. Hänger som vanligt.
*Belysning för vred till helljus och värmepaket.
*Svetsa om/bygga nytt avgassystem.
*Slutsteg och baslåda.
*Extraktorgrenrör.
*531 topp.
*Komradio för intern kommunikation mellan bilarna. Jobbigt att hålla på med mobilen när man kör.
*Ljusramp på taket.
*Större generator.
*Bensinvärmaren.
Det som har fixats:
*Kablage till radio, var klippt och såg ut som ett råttbo.
*Prostatagrill(stjärtvärme) på båda framstolar.
*Dörrhögtalare bak.
*Nytt packbox till pinjongdrevet på diffklumpen.
*Nyrenoverad växellåda.
*Nya tändkablar
*Nya stift
*Ny fördelare
*Ny rotor
Dagarna efter jag köpte den

Översikt

Lite skitigt kanske?

Motorbyte i full gång

Motor ur

Ser lite tomt ut

Bild på motorn som rasat.Fick ett finfint inspektions hål, staken innanför hålet är lite krokig.

Fick även reda att motorn som rasat har blivit buskörd så det heter duga de senaste 10 000 milen. Vill säga från 25 till 35, jag är förvånad att den höll så länge. Och varken filter eller oljan var bytt. Blir mörkrädd bara jag tänker på det.
Xenonljusen kastade jag åt helvete för att de inte funkade alls, sen hade förra ägaren målat allt i motorutrymmet guld. Ser förjävligt ut rent sagt, färgen flagnar ju bara bort.
Ny stötfångare och huv är monterat i dagsläget. Blir inget meckande i helgen då tjejen har sagt ifrån och vill träffa mig. Har meckat bil i 2 helger nu, så hon är road för att säga det minsta.
Nytt fördelarlock, rotor, tändkablar stift och filter bör dyka upp på måndag!
Återkommer med mer biler allt eftersom, på tisdag blir det nya fräscha bilder!
Senast redigerad av 2 Knekten, redigerad totalt 0 gång.
Dieselråtta