Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Knekten
Köpte en 740 ett tag sedan som en bruks/lek/projektbil. Ångrar mig inte. Än. Gav 6000 för den, skattad och besiktad. Rätt bra pris känner jag.
Köpte den i slutet på November och fram tills den 21a december så gick den bra, sen rasade motorn.

Motorn skar för att ägaren innan hade slarvat när han hade bytte topplockspackning. Så det kom in vatten i oljan och det gick som det gick.
Ett motorbyte kom på tal direkt då jag hade en donatorbil. Sagt och gjort. Motorn som jag byter till har gått 15900, från 88 den med. Knappt inkörd med andra ord.

Det som sitter på härket i dagsläget:
*Slungdiff från 940 med svetsad hävarm(driver på båda hjul upp till 60)
*Kapade fjädrar
*Maskintuta
*Tonade rutor runt om
*Stereohögtalare på hatthyllan
*Startspärr

Det som skall bytas/fixas:
*Dörrklädsel runt om, den är ful och söndersparkad.
*Innertak. Hänger som vanligt.
*Belysning för vred till helljus och värmepaket.
*Svetsa om/bygga nytt avgassystem.
*Slutsteg och baslåda.
*Extraktorgrenrör.
*531 topp.
*Komradio för intern kommunikation mellan bilarna. Jobbigt att hålla på med mobilen när man kör.
*Ljusramp på taket.
*Större generator.
*Bensinvärmaren.

Det som har fixats:
*Kablage till radio, var klippt och såg ut som ett råttbo.
*Prostatagrill(stjärtvärme) på båda framstolar.
*Dörrhögtalare bak.
*Nytt packbox till pinjongdrevet på diffklumpen.
*Nyrenoverad växellåda.
*Nya tändkablar
*Nya stift
*Ny fördelare
*Ny rotor

Dagarna efter jag köpte den
Bild

Översikt
Bild

Lite skitigt kanske?
Bild

Motorbyte i full gång
Bild

Motor ur
Bild

Ser lite tomt ut
Bild

Bild på motorn som rasat.Fick ett finfint inspektions hål, staken innanför hålet är lite krokig.
Bild

Fick även reda att motorn som rasat har blivit buskörd så det heter duga de senaste 10 000 milen. Vill säga från 25 till 35, jag är förvånad att den höll så länge. Och varken filter eller oljan var bytt. Blir mörkrädd bara jag tänker på det.
Xenonljusen kastade jag åt helvete för att de inte funkade alls, sen hade förra ägaren målat allt i motorutrymmet guld. Ser förjävligt ut rent sagt, färgen flagnar ju bara bort.

Ny stötfångare och huv är monterat i dagsläget. Blir inget meckande i helgen då tjejen har sagt ifrån och vill träffa mig. Har meckat bil i 2 helger nu, så hon är road för att säga det minsta.

Nytt fördelarlock, rotor, tändkablar stift och filter bör dyka upp på måndag!
Återkommer med mer biler allt eftersom, på tisdag blir det nya fräscha bilder!
Senast redigerad av 2 Knekten, redigerad totalt 0 gång.
av Knekten
Lucif3r skrev:Rätt imponerande att spränga ett så pass stort hål i en sugmotor. :roll:
Ja, blev jävligt förvånad själv. Sama dag som det hände så körde jag hem från Uddevalla, kom hem utan probleme och på kvällen drog jag ut och sladdade lite, sen började det knacka. Tur att det rasade 500 meter från kåken.
Det var mer vatten i oljan i oljan än vad jag trodde vara möjligt. Vatten med en skvätt olja i typ, topp packningen som gått åt helvete alltså. Förra ägaren har skippat allt som hette packning och kört tätningsmassa(!!!) istället. Bonnmeck i all ära.
av Knekten
SA4AQS skrev:Det ända som överlever en atombomb är kakerlakor och B230 :lol:
Samt Lemmy from Motörhead. Min 23a gick ju åt helvete. Som bilder visar!
av Knekten
SA4AQS skrev:10 000 mil utan oljebyte och utan toplockspackning och inte nog med det plågad som den var, så tycker jag nog att den höll ganska bra va?

Såg nu att det sitter bensinvärmare i dom :D
Jovisst!
Haha, ja. Ingen av dem funkar alls. Ska se om jag kan få igång den som sitter i bilen. Kablarna är klippta osv.
av Knekten
SA4AQS skrev:Jag skulle satsa på volvo ståltermosen 091b
Det där stora cylinderformade åbäket som sitter i den röda? Man ser den på en av bilderna.
Jävla mek att montera den där igen, riva ur ännu mer ur bilen och annat djävulberg.
Bromsok kärvar

Inte ovanligt att det nöts hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]

Har tyvärr ingen multimeter.