Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Lambdaregleringen, kan det vara tomgångsmotorn?
Motståndet i den är ca 4-4,5 ohm.

Knacksensorn, jorden är bra. Ström fram finns lite lite.
Fick ut 0,05V enligt multimetern. Är det tillräckligt?
Ang. själva knacksensorn. Är det viktigt att numret stämmer överens?
Jag har en knacksensor från en annan 740 hemma, men numret stämmer inte överens med den som sitter på bilen.
Tungviktarn skrev:Nummret ska stämma annars blir det knas åtdragningsmoment 12Nm

Är det inte 20nm har jag hört?

Nollade felkoderna i eftermiddags, sen dess kört med bilen som vanligt. Landsväg, stadskörning, kallstart osv.

Nu har jag dessa:

2: 2-3-2.
6: 1-1-1. Dvs inga.

Enlig FAQ är det lambdaregleringen vid tomgång. Dock har inte miljölampan tänds.
Vad ska jag göra? Denna j*vla bil börjar gå mig på nerverna.

Bara skita i de första felkoderna o köra vidare?
Ang. 2-3-2 funderar jag på byte av bränslefilter?
sicnarf skrev:Har du inga luftläckor nånstans i slangar,avgassystemet och sånt? Lambdasånds sladden sitter fast ordentligt?

Avgassystemet fanns ett litet läckage i en svets på främre röret.
Det har jag svetsat igen.

Slangar och sådant har jag kontrollerat. Bytte precis alla packningar på insugssidan. Gjorde rent gasspjäll osv.
Och sen använde en hel flaska startgas o söka efter läckor. Fanns inget.

Lambdan har jag inte kikat på. Kabelaget sitter fast. Men har inte kikat ner under bilen.
Ska nog plocka bort lambdan under morgondagen och kika på den.
Har 2-3-2 på min 945 GL också, mätte upp min lambasond och den är stendöd, så kolla upp din också. Kostar ca 1700 på mekonomen, annars finns de ju snåltema för 700, tror dom hade nån ännu billigare variant men där får du löda fast kontakt själv bla
Landin skrev:Har 2-3-2 på min 945 GL också, mätte upp min lambasond och den är stendöd, så kolla upp din också. Kostar ca 1700 på mekonomen, annars finns de ju snåltema för 700, tror dom hade nån ännu billigare variant men där får du löda fast kontakt själv bla
Hur mäter man den?

Kört hela dagen idag med. Varierande körning. 2-3-2 där med.
Inga andra. Undra vad knacksensorn och de kom ifrån...
Bensinpriser v2

Även denna vecka ser veckopriset på die[…]

Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]