Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Hej
Jag har köpt en Skoda Felicia 1.6 GLX 1999. Bilen har ännu inte gått 7000 mil så den är ganska fräsch. Det ska vara en bil för att kunna ta mig till jobbet med. Min ögonsten är fortfarande min V70 ;)

Jag har fått problem med bilen. Den dör när den kommer upp i arbetstemp. Exempel ifrån idag: Jag kör bilen och får upp temperaturen till arbetstemperatur enligt mätaren. När den precis ska hoppa upp till arbetstempläget dör bilen. När jag försöker starta får jag inte igång den.
Bogserar hem bilen och när den kommit hem efter ca 2 km startar den och går problemfritt igen.

Jag har fått tips och sett på nätet att det kan vara tempgivaren. Är det någon som varit med om något liknande?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Låter som ett värmerelaterat fel ja..

Om du misstänker temperaturgivaren kan du ju alltid testa med kylsprej på den. Alternativt mäta den och värma den med hårblås eller varmluftspistol.

Kolla upp så det inte finns några felkoder skulle jag göra allra först.
Användarvisningsbild
av Nexus
Försvinner bränsletillförseln eller ingen gnista längre?
Borde ju inte vara allt för avancerat på den gammla stötstångsmotorn :wink:
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag fick ett tips om att kolla så att det inte blivit en luftficka vid tempgivaren. Ska testa att lufta systemet där.

Verkar som om motorn blir dränkt eller så.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]