Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

startade bilen gick någon minut på tomgång sedan när jag skulle försöka gasa loss den från den o plogade ytan där den stod så dog den helt plötsligt.

efter det gick den inte ens på startmotorn, kröp under och märkte att jordkabeln till motorn var av...
böt ut den och efter det så fungerar startmotorn.. men den tänder ej / den får 12v fram till tändspolen

även 1ans säkring "etc, fuelpump ,enginekontroll " hade gått efter den dog.. böt ut den mot en ny 25a och även den gick sönder , böt en tredje gång och efter det så håller den sig hel iallafall

har även gjort rent Fördelarlocket,

provat att vrida på tändning/startläge och haft kabeln från tändspolen mot jord men kommer ej någon gnista...

hör att soppapumpen går ifall de kan vara någon nytta för er...

vad kan det vara för fel ?

hallgivaren ? sitter inne i fördelarlocket ser de ut som.

Tändmodul? provat bytt.

hjälp! ?
Senast redigerad av 1 erikhedlund, redigerad totalt 0 gånger.
Försök hålla dig till en och samma tråd.
I din förra tråd hade du en 88a. Nu skriver du 88b samtidigt som du skriver hallgivare. Det går inte ihop. 88a har bl.a LH 2.2 som styrdator, hallgivare i fördelaren, lambdasonden sitter i grenröret och bilen har ett leveransdatum före 1988 1 juli. Den kan ha katalysator, men det är ingen självklarhet.

88b har LH 2.4 som styrdator, vevaxelgivare (i stället för hallgivare) över svänghjulet bakom motorn. Lambdasonden sitter nere under bilen, på avgasröret nära katalysatorn. Tändfördelaren sitter fixerad. Du kan alltså inte för hand ändra tändinställning. Det sköter styrdatorn om. Dessutom har den en diagnostikbox i närheten av vänster fjäderbenstorn. Den har även en "Lambdalampa", en grön/orange lampa i instrumentpanelen med ett lambdatecken. Den lyser när något är fel. Då finns det samtidigt (minst) en felkod i diagnostikboxen. Bilen är levererad efter 1988 1 juli. Det blev lagkrav på katalysator efter det datumet, men dom fanns, som sagt tidigare.

Gå igenom dom här två varianterna och bestäm vilken version du har. Återkom sedan.
Hej. läste på bilen och där stod b230f som motormodell
Fabrikat: VOLVO 744-883 GL
Fordonsår: 1988
Chassinummer: 744883J12478**

har även fördelaren i toppen /

och hallgivaren vad jag förstår.

även en anslutning in i grenröret " lambda"

och 1988 står de i regbeviset
På min 88 med b230f sitter det Vevaxellägesgivare. Kolla typ rakt ner vid fördelaren bakom motorn. Sitter det en givare där? kabeln till den går på torpedväggen. Lätt att följa.
Ska byta på min som vägrade starta igår. Ingen gnista.
Nexus skrev:På min 88 med b230f sitter det Vevaxellägesgivare. Kolla typ rakt ner vid fördelaren bakom motorn. Sitter det en givare där? kabeln till den går på torpedväggen. Lätt att följa.
Ska byta på min som vägrade starta igår. Ingen gnista.
Jag har samma problem som dig. Bytte givare idag och det händer fortfarande ingenting.
Ingen gnista alls.
Knekten,ar vevaxelgivaren ny eller beg och är du säker på att den funkar? Har du gnista från tändspolen? Kolla på tändmodulen på innerskärmen tror jag och titta på tändboxen annars. Ta felkoder. Förresten,kan det vara dålig jord? Kolla på motor jordningen till batteriet annars dra ett batterikabel från minus på batteri till motorgodset och testa igen.
sicnarf skrev:Knekten,ar vevaxelgivaren ny eller beg och är du säker på att den funkar? Har du gnista från tändspolen? Kolla på tändmodulen på innerskärmen tror jag och titta på tändboxen annars. Ta felkoder. Förresten,kan det vara dålig jord? Kolla på motor jordningen till batteriet annars dra ett batterikabel från minus på batteri till motorgodset och testa igen.
Den är bytt.
Hittade problemet i fråga, något av det enklare som finns. Missade det totalt.
Mitt tändfördelarlock är pajj och kablarna är sopslut. Måste ha slagit i det i torpedväggen när jag stoppade i min nya motor. Nya kablar och lock är beställt!

Motortypen är ju äldre än så.[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]