Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej ska hjälpa en tjej med sin golf från 86.

Den är svår att få igång.
Tex jag skulle starta den. Motorn gick runt direkt och hoppa igång.
Gjorde om processen och när jag vred på nyckeln för att starta så va
det precis som batteriet skulle va tomt och man hörde hur startmotorn försökte dra runt motorn.
Man hörde startmotorn försökte dra runt motorn men orkade inte

Drog man tillbaka nyckeln och försökte igen så kunde den va lika dan eller starta direkt.
Men sm hon sa. Är man bara envis så går det alltid. Igår hade det tagit 5min före den starta för henne.
Och då är det lixom som batteriet är slut för så fort den går runt som den ska så startar den direkt.
Hon går prövat annat batteri utan resultat.

Dålig kabel till startmotorn?
Dålig jord?

Fler tips?
Mvh
Hade liknande problem på en vw polo från -98. Då visade det sig vara fästbultarna till startmotorn som släppt så den satt helt löst och fick därför inte alltid jord mot motorn. Dvs dålig kontakt....löstes helt enkelt genom att skruva fast den igen. Satt dock illa till, under/bakom motorn.
En startmotor kan mycket väl bete sig så. Om kolborstarna, kollektorn eller solenoiden börjar bli helt utslitna kan det fungera lite slumpartat. Ett gammalt trick är ju att knacka lätt på startmotorn med en hammare eller liknande medans någon drar på starten.
kebabpizza skrev:Dålig startmotor kanske? Den är ju ingen evighetsmaskin ens på en VW ;)
Det är ju ett vanligt fel på VW. Brukar börja med att att drevet ej går tillbaka. Viner till efter man startat.
Har bytt ett antal startmotorer på VW....
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]