Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgar84
Hej!

Apropå alla frågor kring vilken affär man ska köpa saker ifrån så kan jag starkt avråda från att köpa hjullager från skruvat.se

Jag bytte hjullager vä fram för typ tre år sedan och satte dit ett hjullager från skruvat. För typ ett halvår sedan började hjullagret på samma sida att låta igen. Så jag bytte igen och skickade tillbaka det till skruvat med en stark tro på att de skulle reklamera hjullagret. Men de sa blankt nej, vilket de rent juridiskt har all rätt att göra, men som de av ren "good-will" inte borde ha gjort.

Hjullagret på andra sidan har ju faktiskt överlevt i typ 6 år utan att jag behövt byta det. Vem vet hur länge det satt innan jag köpte bilen?

Så min rekommendation är i alla fall att inte köpa deras hjullager.

/Edgar84
av *pettson*
Nu står det ju inte vilken årsmodell du köpte till. Och jag ska absolut inte försvara någon om något.
MEN monteringen påverkar den typen av lager. Det naturligtvis oavsett inköpsplats eller pris.
Drar man för löst så mår inte lagret bra.
Drar man för hårt mår det inte bra heller.
Bägge dom monteringsfelen förkortar livslängden på lagren.
Om det så att du har den typen av lager så undrar jag: Vilket moment använde du till lagret? Samt hur drogs lagret?
av virtq
Man bör ju göra rent spindeln där lagret ska in ordentligt och sen se till att dra åt med rätt moment. Visst det är ju billigare lager så kan ju mycket väl vara så att de har lite sämre kvalitet. Vi får se jag har också två lager från skruvat/proparts på min S70 monterat fram. Har dragit åt med rätt moment, gjort rent ordentligt och använt nya bultar så om mina lager ger upp om 3 år då vet jag att det var kvaliteten som det var fel på då jag gjort allt rätt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Wait wait wait.... Du förväntade dig att dom skulle byta ut en 3 år gammal förbrukningsprodukt av "good-will"? :???:
Om det finns något företag som byter ut 3 år gamla förbrukningsprodukter, som inte har t ex 5 års garanti och är monterat av riktig verkstad, så skulle jag väldigt gärna vilja veta namnet på det företaget.
av Tommty
skulle precis säga samma.

inom 1 år kanske jag hade tagit det som good-will till privatperson. Men aldrig efter 3 år.

Samma sak som en vanlig glödlampa. Det beror helt på hur du använder den. Om du tänder och släcker hela tiden så klart att den inte kommer hålla sina lovade 1000 ljustimmar, men använder du den på rätt sätt så gör den det.

Skulle tro att det är mer handhavande fel än fabriksfel.

ena på min volvo har suttit sen original d.v.s sen 1997 och nästan 15000mil, det andra bytte jag i sommras. det är helt olika.
av Pxu
*pettson* skrev:...MEN monteringen påverkar den typen av lager. Det naturligtvis oavsett inköpsplats eller pris.
Drar man för löst så mår inte lagret bra.
Drar man för hårt mår det inte bra heller.
Bägge dom monteringsfelen förkortar livslängden på lagren....
...Då tänkte jag passa på att fråga; dessa kulor har ju ett "spår" nött varvet runt, syns tydligast på den vänstra. Känns också tydligt med nageln. Och orsakar förstås oljud också, mest när dessa två kulor råkar vara vridna "fel" i förhållande till lagerbanans kant där "spåret" då tuggar på. Det kan alltså låta olika mycket olika dagar...ena dan, vad tyst det går; andra dan, oj nu vågar jag nog inte köra mer... Men har det ansatts för hårt eller för löst för att bli så här?? Bara ett par tre kulor i varje lager, övriga fina.

Bild

Uploaded with ImageShack.us
av Andazon
Nästan 3 år !!!

Det var lång livslängd ...
Köpte mig ett Biltemalager till min V70 SE -98. Det höll i 3 månader och 500 mil innan det överröstade dubbdäcken på torr asfalt på vårkanten ...
Monterat av lastbilsmekaniker (inte jag själv). Dock inga problem att lämna tillbaka.

Satte sedan i ett Volvo original som ännu rullar 3 år och 7000 mil senare utan problem ...

Som parentes så kan jag nämna att det som satt där innan körde jag ca 1000 mil med från det att jag började misstänka ett kasst hjullager tills dess att jag bytte det . Hur nyttigt det sedan var, det får vi diskutera en annan gång ...

// Andazon
av *pettson*
Lagren som sattes i från fabrik kan vi glömma direkt. Dom existerar inte på eftermarknad. Man vill inte riktig samma sak med dom två produkterna. Skf lagret som satt i gjordes för att hålla länge. Lagren som säljs för eftermarknad tillverkas för begränsad livslångd. Den som påstår annat ljuger. När du går till volvodisken kan du få ett skf eller ett fag lager. Tar du mekonomen får du rouville som är ett bolag som köper produktionsslattar av tillverkare. Köper du biltema kan du få skf,fag eller no name. No name är huvudmärket och märkta lager är produktions slattar. Omärkta lager brukar vara fag eller koyo.
Oavsett vem som tillverkar lagren så har dom en svårighet, dom ska hålla så bra att dom är prisvärda men så dåligt att man köper andra en tid senare.
Hur väl ett lager håller beror på dess användning. Ett lager som rullar mest hela tiden vid långpendling, varmt och gott håller längre än ett lager som ständigt gått kallt med ständiga sidopåfrestningar. Exempelvis kortare stadskörning. Likväl håller ett lager som ständigt körs riktigt hårt med hög fart och hårda svängar sämre , förutom det påverkar annat som fukt, ålder på fettet (ja du läste rätt) och övrig miljö samt montering. Det är inte bara att jämföra med varann genom att jämföra priser.
Det som alltså påverkar är samma saker som alltid påverkat alla lager, och det kommer aldrig att ändras.
av PTV
Volvo liksom andra bilmärken har inga magiska delar inblandade vid tillverkningen som håller längre än andra.Många gånger är det samma delar på resterande tillbehörsmarknad fast i andra kartonger.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]