Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av attemann
Hej! Undrar vad det är för mojäng som sitter mellan luftmassemätaren och spjället, med en kontakt och en slang som sedan går till insprutarna (tror jag) på en V70 -00 140 hk (gamla modellen). Kikade in i slanganslutningen på (mojängen) där man kan se en slags pinne som troligtvis ska öppna samt stänga. Varför jag undrar detta är för att jag har en felkod P0171 system too lean bank 1, och letar igenom allt som finns just nu. Tacksam för svar!
av 2444ever
Tror det är sekundärluftpumpen, sitter en liten motor i den. Om du haft på tändningen så kan du känna att den går någon minut efter att tändningen slåtts av.

För övrigt kan jag inget om dess funktion.
Användarvisningsbild
av js1
Har du möjlighet att lägga upp en bild?
av *pettson*
2444ever skrev:Tror det är sekundärluftpumpen, sitter en liten motor i den. Om du haft på tändningen så kan du känna att den går någon minut efter att tändningen slåtts av.

För övrigt kan jag inget om dess funktion.
En sekundärluftpump sitter inte där och går inte nån minut efter det att man stängt av bilen. Blanda inte ihop sekundärluftpumpen med tomgångsmotorn.
Det är inte någon bra mix. :-)-)
av 2444ever
Ojdå, vet att jag försökte komma fram till vad det var när jag hade problem med gasspjället, fick för mig att det var det, men det var ett tag sen. Skulle ju vara bra att få reda på vilket som är vilket, lägger upp bilder senare idag.
av 2444ever
Då ska vi se. Först bilden
Bild
Jag har -00 classic, gamla karossen, "nya" motorn, 170hk, jag utgår från att TS har en sån (men 140hk). Och att det är det inringade i bilden som TS frågar om.

Förra sommarn när jag höll på med gasspjället kom jag fram till att det inringade var där "sekundärluftslangen" ansluter (enligt Haynes vad jag förstår). Nu är det ju lite rörigt för oss med -00 classic, motorn som V70N men övrigt som 97-00 om jag förstått det rätt. Det på bilden hittar jag dock bara i Haynes för 96-99 (som dom kallar det), där kallas slangen som ansluter för sekundärluftslang som jag förstår det. Men som sagt, hittar inget i Haynes för 00-07 om detta. Har aldrig blivit klok på hur mycket i motorrummet vi med -00 classic har gemensamt med V70N utöver själva motorn.

I vilket fall, någon minut efter jag slått av tändningen så känner jag att det vibrerar lite lätt om jag lägger handen på det inringade, har antagit att det är någon liten motor som går.

Upplys mig gärna om vad det är.
av *pettson*
Pumpen i sej sitter inte där, det du ringat in är magnetventilen till sekundärluften. Pumpen återfinns under bilen, under/sidan av rambenet.
av attemann
Det är den mojängen jag undrade över som är på bilden :D Försöker komma fram till mitt fel p0171 för mager blandning, men har också hittat att kanistern suger luft oavbrutet. Följde den slangen upp den en lite ventil som släpper på luft in i insuget och den ventilen står öppet konstant monterad som lös. Kan de vara ett problem, försöker kolla alla komponenter nu, därför jag undrar vad det är för prylar överallt. :D
av Snucke
Tjena. Har du lyckats lösa ditt problem ? Jag sitter själv med samma kod.. Hittar ingen läcka, luft filter ser ok ut, kopplat bort lmm och då går den sämre. Min bil uppför sig sämst kall. Jag undrar också om mojängen kan vara problemet
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]