Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har en Volvo S60 -02:a 140 HK där motorlampan lyser sammtidigt säger meddelandet något om att avgasvärdena inte är korrekta.

En avläsning av koden får såklart göras men troligen är det lamdasond 1 eller 2 som behöver bytas.

Frågan är nu om det är lätt att byta dessa själv? Jag vet att jag bytade på en S70 en gång (tror det var den främre) och det var relativt enkelt? Är det samma på denna bilen?

Sen undrar jag också om priserna, Volvo och mekonomen tar ju ca 1500 kr för lmm före kat och 2500 kr för lmm efter kat. Tittar man på ex skruvat.se så är det helt andra priser (även med Bosch ref) vilket jag dock antar inte ens är Bosch? http://www.skruvat.se/Motorstyrning-C229.aspx

Jag har dock för mig att det är av yttersta vikt att man bytar till orginal del och det kan vara en Bosch men det kan också vara ett annat märke så för att vara säker på att få samma måste man först titta på vad som sitter på bilen(och då ta ref nr). Stämmer detta?
På ebay.se finns lambdasonder av märket Denso och Bosch för runt 1 000:-. Kollar upp om du kan använda dessa. Har själv handlat en del bildelar av kvalitetsfabrikat och originsaldelar på ebay. Det är rena klippet. Om du skulle få felkod på lambdasonden. Innan du köper, tänk på att det kan bero på andra saker som t ex en läcka på ljuddämparen.
Arnold skrev:På ebay.se finns lambdasonder av märket Denso och Bosch för runt 1 000:-. Kollar upp om du kan använda dessa. Har själv handlat en del bildelar av kvalitetsfabrikat och originsaldelar på ebay. Det är rena klippet. Om du skulle få felkod på lambdasonden. Innan du köper, tänk på att det kan bero på andra saker som t ex en läcka på ljuddämparen.
Tack!

Har nu läst av koderna och det är förre kat som felar(enligt verkstaden). Den verkar sitta ganska lätt till däremot springer sladden iväg en bit in där det är lite svårare att komma åt men jag misstänker att det ändå är relativt enkelt att byta och kan troligen göras på parkeringen om så krävs.

Då gäller det egentligen bara att läsa av den vilken är svårt på plats.
snowman skrev:
Arnold skrev:På ebay.se finns lambdasonder av märket Denso och Bosch för runt 1 000:-. Kollar upp om du kan använda dessa. Har själv handlat en del bildelar av kvalitetsfabrikat och originsaldelar på ebay. Det är rena klippet. Om du skulle få felkod på lambdasonden. Innan du köper, tänk på att det kan bero på andra saker som t ex en läcka på ljuddämparen.
Tack!

Har nu läst av koderna och det är förre kat som felar(enligt verkstaden). Den verkar sitta ganska lätt till däremot springer sladden iväg en bit in där det är lite svårare att komma åt men jag misstänker att det ändå är relativt enkelt att byta och kan troligen göras på parkeringen om så krävs.

Man ska tydligen ha en specialhylsa för att kunna göra jobbet. Den finns billigt på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ond-10244/
Arnold skrev:
snowman skrev:
Tack!

Man ska tydligen ha en specialhylsa för att kunna göra jobbet. Den finns billigt på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ond-10244/
Var har du läst det? Alla ställen jag läst säger de att en vanlig 22" nyckel duger och så var det på den S70 jag bytade på också.
snowman skrev:Om man bytar till exakt samma behöver man verkligen nollställa addaptionen då? Enligt verkstaden måste det alltid göras? Det går ju att köra utan men då säger de att den inte reglerar sig.
Japp. Det göres lämpligen genom att helt sonika koppla bort (lyft upp) dataenheten. Finns specialverktyg för detta ändamål, dock ej på B-tema.
Men det går säkert bra att lyfta batteripolen också.
Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]

Okej, har mätt och gjort en del saker. M&au[…]